onsdag, november 05, 2008

Meditationskurs hos Läkekällan


Igår kväll var jag med på en meditationskurs på Läkekällan i Bomsarvet i Borlänge. Det är Per-Anders Hedlund som håller i kursen.

Den här typen av meditation skall ge balans och harmoni i nerv-, hormon- och "energisystemet". Det stimulerar hjärnans "lyckosystem" vilket ger mer "må bra-hormoner", mindre stresshormoner och ett starkare "självläkesystem". Den här meditationen ska ge bättre "vakenhet" och effektivitet till skillnad från annan typ av meditation som ofta ger dåsighet. Enligt uppgift har golfare stor nytta av den här metoden.

Vi fick lära oss att andas med fokus på hjärtat och lika långa in- som utandningar. Och låta magen vara med! Inandning=ut med magen. Utandning=in med magen.

Ett par av oss kopplades sedan till en dator med hjälp av en klämma i örat och puls- och energiläge visades grafiskt. Det visades tydligt när testpersonen andades "rätt", lika väl som det märktes på puls och energiläge när personen t ex fick en fråga som gjorde att fokus på hjärtandningen stördes. Nästa gång ska jag fråga hur energiläget kan avläsas. Det här ska vi alla få prova på nästa gång.

Det var tur att meditationen stärker vakenheten för det behövdes på hemvägen. Dimmigt, halt och mörkt. Jag är faktiskt glad att Per-Anders delade på gruppen. Gruppen var så stor att han väljer att göra två grupper i stället. Och då kunde jag välja dagtid. Skönt! I natt sov jag 11 timmar i ett sträck! Jag var rejält förvånad när jag vaknade i morse. Kl 10! Så länge brukar jag inte sova.

Vi fick hemläxa också, vilket jag noggrant utförde idag. In- och utandningar, lika långa medan jag räknade till 5 varje gång. Men jag får nog ta det lite lugnt i början. Jag fick först hjärtrusning och sedan kände jag mig matt och behövde lägga mig. När jag vilat en stund tog jag fram min blodtrycksmätare och mätte med några minuters mellanrum: 82/40 puls64; 93/51 puls65; 114/61 puls41. Jag slumrade nog också till en liten stund. Inte så konstigt att jag kände mig matt och helst velat ligga kvar på sängen ett tag till. Men en kopp kaffe återställde krafterna ganska snabbt. Jag kommer nog att hålla lite koll på blodtrycket hädanefter. Vem vet - kanske jag kan använda det här i st f blodtrycksmedicinerna som jag tar. Men då får väl doktorn blodstörtning. Jag ingår ju i en hjärtstudie, Hps2 Thrive.

Om Per-Anders läser det här har han kanske åsikter. Annars får jag vänta till nästa tisdag. Det kan bli en spännande diskussion då.
PS: Gå in och läs Per-Anders utmärkta Må bra-artikel i Läkekällan. Den är verkligen tankeväckande. Och det är precis det här vi ska få lära oss på hans meditationskurs. DS.

Inga kommentarer: