torsdag, november 06, 2008

Utryckningsfordon och blåljus

I morse åkte jag till Falun för att besöka min tandhygeinist.

Större delen av vägen går genom ett ensartat skogslandskap men vägen är bred, fin och mestadels rak. Men idag var vädret dimmigt och grått. Plötsligt kommer en mötande bil i dimman som blinkar rytmiskt med hel(?)ljuset. Men det dröjde fram till bilen var ganska nära mig innan jag såg att det var en polisbil med blåljuset påslaget. Det blå ljuset syntes mycket dåligt i dimman. Några minuter senare kom två polisbilar till med blåljuset påslaget. Samma iakttagelse att det är i mycket sent skede som blåljuset syns. Bilarnas blinkande hel(?)ljus syntes en bra stund före blåljuset.

Jag har alltid undrat varför man bytte från rödljus till blåljus. Rödljus syns ju mycket bättre. Jag minns för många år sedan, strax efter att man bytte till blåljus, att C och jag en mörk, men klar kväll när vi kom åkande och hade en lång, öppen raksträcka framför oss. Det hade tydligen hänt något längre fram. Rödljusen från flera bilar kastades över nejden och vi var inställda på att ta det varligt förbi olycksplatsen. De röda varningsljusen var så starka att vi höll på att köra rakt in i ambulansen som stod på närmare håll med blåljusen på. Men vi märkte dom inte förrän vi var så nära att vi höll på att köra på ambulansen. Sedan såg vi att det var bärgnings- och räddningsbilarna som var försedda med rödljus.

Är det bara jag som tycker att bytet från rödljus till blåljus var ett dåligt val?

Men jag har alltid trott att det var politiker som stirrat sig blinda på dåliga amerikanska polisserier med vilda bovjakter som genomförde lagändringen från rödljus till blåljus.

1 kommentar:

Anonym sa...

haller med dig! Minns en resa i Sverige, mitt pa dan pa rakstracka motte vi ambulansen med blaljus - vi sag den inte!
Battre med rott!