Som jag ser det, blir samordningsvinsterna marginella vid ett uppköp. Det är bara administrationskostnaderna som kan minskas. Allt beror ju i grund och botten på det ojämna behovet av taxi under året. Det går inte att ha bilar och chaufförer stående under lågsäsong för att sedan ha tillfredställande service under högsäsong. Alltså är den enda lösningen att taxiverksamheten samordnas med samhällsservicen!
Vd:n för Mora Taxi AB, Krystyna Eriksson tycks känna sig tvingad att bli uppköpt av "utsocknes" för att kunna gå vidare. Men jag anar längtan efter en annan lösning. Citat ur artikeln i DD: " Tänk om Rättvik, Mora och Leksand hade bildat ett bolag. Vilken styrka hade inte ett sådant företag kunnat få i Siljansbygden?". Då har man kanske kraften att förhandla fram ett avtal även för samhällstjänsterna, som är ett måste för att vi ska ha en taxiverksamhet att tala om.

2 kommentarer:
Legalisera svarttaxin tycker jag. Fånigt att man inte ska få köra folk som vill åka tycker jag. Ska man förbjuda folk att lifta oxå?
Tål att tänka på.
Skicka en kommentar