onsdag, april 22, 2009

En studie i effektivitet

I dag har vi varit effektiva. Eftersom jag numera under en period får agera chaufför begär jag - för miljöns och ekonomins skull - att vi effektiviserar vårt bilåkande.

C ville åka till Biltema i Borlänge och köpa ett nytt batteri till vår bil nr 2. Alltså skulle jag köra. Inte mig emot, jag gillar att göra en tur till Borlänge och kika i affärer. Alltså blev det enl följande:
  • Två stora papperskassar med utrensade kläder samt en plättlagg till Erikshjälpen i Rättvik. (Träffade en gammal klasskamrat som jag inte sett på 40 år)
  • Tre stora kassar med grovsopor till återvinningscentralen i Leksand. Det ligger bättre till än Rättviks sopcentral som ligger 7 km åt fel håll.
  • Inköp av en kartong (5 kg) sekunda Leksands hjärtknäckebröd, som jag är helt beroende av, vid deras fabrik mellan Leksand och Insjön.
  • Tanka bilen i Borlänge (5 öre billigare vid Jet i Nygårdsdalen).
  • Biltema. Inköp av batteri samt diverse annat jag insåg att jag behövde. Plastpåsar, ett litermått, Al-folie samt 4 plastbackar för grovsopor till soprummet i bostadsrättsföreningen (det sistnämnda betalas av föreningen, hoppas jag).
  • Kupolen! Voalá! (stavas det så?). Fika! Kaffe med äppelkaka och vaniljsås!
  • Medan C läste tidningen gick jag på sight seeing i affärerna. Hittade dock ingenting att shoppa förutom mjölk, keso och bananer.
  • Rusta. Köpte två hyllor (små) att sätta upp i vinkeln vid vår entré/altan där vi kan lägga pennor, telefoner mm när vi fikar. Det blir så trångt annars. Ett par härligt mönstrade Foppatofflor blev det också.
  • Willys. En pocketbok till Sanna enligt önskemål. "14-årings liv till salu". Förmodligen en fruktansvärt tragisk historia. Men antagligen rysligt skräckblandad läsning.
  • Hem till Kicki/Sanna/Alex och levererade pocketboken samt en glasfigur som Kicki skulle ha. Fick dessutom i retur en Harry Potter-bok, lånad på biblioteket i Rättvik för Alex´räkning. (Hoppas jag hinner läsa den innan tiden går ut. Går ju annars att låna om på Internet, välsignade teknik). Fick dessutom en trevlig pratstund med Sanna/Cazzandra och lyssna till ett par av hennes vackra dikter (där finns det talang, minsann).
  • På hemvägen stannade vi till på en parkering i Leksand och via mobil beställde Thaimat att avhämtas vid Thaibutiken i Rättvik 15 minuter senare.

God Thaimat samt ett par glas vin avrundade kvällen (jag har haft vissa besvär med stavningen, vill jag lova).

Kan man mer begära av en dag?

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Voila!! Mätt o belåten och sorteringskastad?! Jag är impad, systra mi!!

Brittis sa...

Jo du!