söndag, juni 13, 2010

En ångmaskin går i graven


Det var ett tag sedan jag skrev, men det har varit lite stökigt omkring mig. Dessutom håller jag på att byta dator. Från min gamla ångmaskin till en smidig liten laptop. Jag såg framför mig scenariot att jag använder ångmaskinen hemma men laptopen i stugan och vid andra mobila tillfällen. Men Nallebror tog snabbt ifrån mig den trevliga bilden. "Nu ska du vänja dig vid laptopen och lämna det gamla bakom dig. Det är ohållbart att använda två datorer, det blir bara en enda röra. Nu ska bara du använda den nya. En laptop är som en tandborste - den lånar man inte ut".

Så nu känner jag att jag mist kontrollen över saker o ting. Världen är inte så stabil längre. Den har liksom rubbats ur sitt läge. Jag har alltid trivts med min gamla ångmaskin. Bra bildskärm och bekvämt tangentbord. Men fläkten surrar och lådan tar stor plats under bordet. För att inte tala om alla sladdar som slingrar sig som ett ormbo kring mina fötter och skrivbordsstolens hjul som jämt halkar omkring på sladdarna. Men laptopen är ju faktiskt mycket, mycket snabbare. Och ganska söt.

Nu har Nallebror varit här och installerat en massa saker. Laptopen är säkert minst 1 kg tyngre av allt han lagt in. Ca 4500 bilder har kopierats över och nästan lika mycket till återstår. Och alla Favoriter, se´n! Det vore en katastrof om dom försvinner. Så nu har jag  gått igenom Favoritmenyn och städat i ångmaskinen. Gammalt har gått i papperskorgen och bara intressanta länkar ska överföras.

Det känns som att vinka adjö till en gammal god vän. Och det här inlägget känns som ett sista farväl. Nästa inlägg kommer nog att produceras på laptopen.

*Visk, visk* Men än ligger alla dokument, bilder, genvägar och Favoriter kvar på ångmaskinen. För säkerhets skull.

3 kommentarer:

Kiara Och Kovu sa...

Men låt ångmaskinen stå kvar för barnbarnen :)

Jag sa...

...jag skulle nog gärna ha din skärm, så släng inte den iaf!

Brittis sa...

Här slängs ingenting! Ni känner väl mig?