måndag, juni 07, 2010

Monarki eller inte?

Monarki eller inte - vad tycker jag i frågan? En längre tid har jag funderat på frågan och kommit fram till att jag är FÖR monarkin i Sverige.

Kungadömet står för traditioner, stabilitet, glitter och fest, just det som vi alla har behov av som motvikt mot vår ofta jobbiga, grå vardag. Vi vårdar ömt våra traditioner med midsommar, jul och andra högtider. Vi smyckar oss, vi pyntar våra hem och vårt land vid högtider och ser inget konstigt i det. Monarkin står ju också för dessa för oss så viktiga symboler. Varför har just monarkin mött sådant motstånd?

Kungafamiljen sköter sin representation på ett alldeles fantastiskt sätt. De kostnader som vårt kungahus kostar oss är små jämfört med vad det tillför vårt land genom turism, handelsavtal mm. Kungafamiljen bidrar med stöd i form av uppmärksamhet till biståndsprojekt av olika slag. Vårt kulturarv i form av slott och herresäten hålls i stånd och Storkyrkan var ändå i stort behov av rengöring och uppfräschning.

Det är kostnadseffektivt att politikerna sköter sin del och kungahuset sin. Det skulle kosta skjortan om våra politiker skulle åka runt och representera så som vårt kungahus gör. Dom skulle dessutom inte hinna med sitt egentliga jobb, nämligen att styra landet.

Och varför denna kritik av att kungaämbetet ärvs? Det är väl bekvämt! Vi slipper dyrbara val av nytt statsöverhuvud och den sittande inviger samtidigt nästa representant i sitt jobb så att säga på övertid. Vi skall i stället vara glada att en familj vill axla detta "dygnet-runt-jobb".

Stockholm med gator, hus och parker ställs i ordning för fest inför bröllopet  mellan Viktoria och Daniel. Låt oss glädja oss åt festen och bröllopet i stället för att snörpa på munnen och oja oss över kostnaderna.

Wij Trädgårdar i Ockelbo arrangerar dessutom resten av sommaren en folkets bröllopsfest som kan besökas av alla som inte kan vara med på bröllopsfesten i Stockholm. Eleverna på Stiernhööksgymnasiet i Rättvik har fått i uppdrag att göra blomsterarrangemangen där. Jag har hört att det ska bli helt makalöst.

Och Daniel! Vilken helt fantastisk tillgång för kungahuset! En grabb, som förstår hur det är i vanligt folks vardag. Han sägs ha uttalat att han vill verka särskilt för folkhälsan. Utmärkt! Han har ju rätt bakgrund för det! Precis vad vi behöver. Och Viktoria - en bättre drottning kan vi inte få. Klok, kunnig och rik på erfarenheter. För att inte tala om hur rasande vacker hon är!

Den 19 juni ska jag bänka mig vid TV:n och glädja mig åt bröllopsfestligheterna. Gotta mig i glansen från kortegen, hästarna, de guldglänsande vagnarna, de vackra kläderna och tiarorna. Själva vigseln blir naturligtvis höjdpunkten. Jag ska vara med från början till slut! Och någon dag senare ska jag åka till Wij Trädgårdar för att skåda trädgårdsprakten. Någon som vill följa med?

Förresten - kanske någon av vagnarna i kortegen kunde inköpas och användas som hästdroska här i Rättvik, eftersom vi har så dålig taxiservice. De´ vore väl nå´t! Och hästar har vi gott om.

2 kommentarer:

Bamses ma sa...

Fantastiskt!
Kunde inte sagt det bättre själv!
Vi ses den 19.

Sara sa...

Instämmer i allt du skrev... jag kommer också att sitta bänkad framför TVn hela dagen/kvällen. Vi ska ordna till en smarrig middag med flera rätter och skåla i champagne hemma den dagen. Klart man ska fira :o)