måndag, juni 21, 2010

I strålande väder begav vi oss från Rättvik till Falun idag. Första anhalt var optikern. Glasögonen fungerar inte optimalt och för så dyra pengar så tycker jag att jag vill ha det perfekt. Så gott det nu går med mina speciella synproblem. Det tog sin rundliga tid och tyvärr blev inte resultatet bra. Det beslöts att optikern skulle skriva en remiss till ögonläkare för undersökning och utlåtande.

Därefter besökte jag en vän som ligger på lasarettet svårt sjuk. Efter det lockade jag min man att följa med till Gamla Staberg, där vi skulle fika. Där gick jag runt och njöt av odlingarna på den gamla barockträdgården. På  Staberg odlas nämligen gamla kulturväxter. Jag träffade trädgårdsmästaren och berättade om min lilla odling av den gamla rättviksärtan, en sorts gråärta, som är utrotningshotad. Han blev intresserad och ville ha några frön samt en redogörelse om dess historia.

Sedan blev det storhandling på CityGross och efter det anträdde vi färden i sakta mak via Aspeboda, Smedsbo, förbi de vackra Valsansjöarna, Rexbo, Insjön, Leksand (där vi gjorde paus och åt en bägare med mjukglass med strössel), över Tällberg och så slutligen hem till Rättvik.
Mer behövs inte förrän man tycker sig ha haft en helt strålande dag.

3 kommentarer:

Gunilla sa...

du får gärna ta med mig dit. Låter helt underbart med barockträdgård!

Jag sa...

Låter skönt! Själv har jag jobbat och sen spelat dålig golf och sen mera jobb. Majstångsresning vid Enån, handling och nu lägger jag in sill - ingen vila ingen ro....

Sara sa...

Det låter som en riktigt skön dag. Vad härligt! Hoppas att ni har lika strålande väder hos er som vi har här nere! Snart är det midsommarafton... tjoho!!!