onsdag, augusti 18, 2010

"Mitt-i-milla"-politiken tycks vara den nya välfärden.

Partiernas valkampanjer börjar gå in i slutspurten. Desperationen hos partierna syns tydligt.
Löftena haglar från båda hållen och det är riktigt skrattretande hur villigt och de nu styrs in mot mitten i sin kamp om väljarna.

För mig är det tydligt hur alliansen - under galgen - tvingas frångå sin ideologi om de fria marknadskrafternas självreglerande effekter. De har steg för steg tvingats backa i sina tidigare frågor om sjukkassan, a-kassan, pensionärernas skatter mm. Man kan fråga sig hur mycket deras nya löften är värda egentligen. Jag misstänker att de nu spelar ett bedrägligt spel och att de kommer att visa sitt rätta ansikte efter valet - om de vinner.

De rödgröna tycker jag lovar betydligt lägre skatter än vad som är möjligt om vi vill behålla en anständig välfärd med en bra infrastruktur, skola, åldrings- och sjukvård och ett anständigt stöd för de som det inte har gått så bra för här i livet.

Det kan ju å andra sidan visa sig att just den här "mitt-i-milla"-politiken är den bästa. Det kommer hur som helst att bli ett spännande val. För att inte tala om dess resultat!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har fina funderingar och genomskådar det politiska spelet, som inte alltid är så hederligt.