måndag, september 18, 2006

Valet är över. Bra eller dåligt?

Jaha, nu är valet över. Vet inte vad jag ska tycka om resultatet.

Egentligen ligger min ideologi åt socialdemokratins håll och jag hade tankar på att taktikrösta på dom när det verkade bli så jämnt valresultat. Men jag känner sådan frustration över den girighet som visas i alla partier. Jag hör till dom som tycker att politiker ska föregå med gott exempel och jag är hjärtligt trött på alla "affärer". Politikerna har bra betalt för att vara ledare och en ledare ska också ta ett moraliskt ansvar. Det senaste jag hörde om var Junilistans mäktige man som sålt och köpt sitt hus 5 (!) gånger mellan sig och sitt företag och tjänat gräsligt med pengar på det. Det är ju gubevars lagligt att göra så. Så jag följde mitt samvete och röstade på det lilla partiet Enhet för att demonstrera mitt missnöje med samtliga riksdagspartier.

Vi får se hur den nya regeringen klarar sin uppgift. Göran Persson verkar mycket trött, skulle tro att han är nära utmattningsdepression. Och eftersom han tydligen styrt sitt parti med järnhand och inte släppt fram andra förmågor så är det kanske bäst som sker. (Men det är väl otvivelaktigt så att hans järnhand var bra och framgångsrik när landet låg så risigt till för ett tiotal år sedan. Det var barnfamiljerna som fick dra ett mycket tungt lass då. Vi är dom stor tack skyldiga.) Reinfeldt verkar stabil och inriktad på att samarbeta. Det kanske blir bra, det här.

Det blir spännade tider här framöver!

Inga kommentarer: