onsdag, januari 31, 2007

Bränsle på brasan om staketen på Storgatan

Nu ska vi få se ...!

Jag har skickat in inlägget som jag gjorde här i bloggen om staketen på Storgatan. Får se om DD tar in inlägget. Hoppas det. Det kan behövas lite nyanser i debatten. Jag tycker att det bara är köpmannagruppen som kommer till tals. Antagligen (förhoppningsvis) bara delar av den.

Artikeln i DD om att köpmännen ställer kraven att staketen ska bort redan idag är starka ord. Jag undrar varför "andra sidan" inte säger något? Är det bara jag som tycker om staketen och att hela Storgatan kunde utvecklas vidare till en riktig gågata? Det är misstänkt tyst.

Som jag ser det är Rättvik tvungen att fortsätta på den inslagna vägen mot utvecklad turism. Mora har nischat sig som dels turistort men också som industriort och handelscentrum för hela norra Dalarna. Också Leksand har profilerat sig som en prioriterad företags- och turistort. Leksand har dessutom Insjön i närheten som står för handel och företagande.

Inklämd mellan dessa två orter ligger Rättvik, som har en fantastiskt vacker natur med närhet till alla typer av rekreationsmål. Rättvik har betydligt bättre förutsättningar än både Leksand och Mora att bli en helt oslagbar turistort. Men det krävs samarbete och att alla är överens om målen för att arbetet ska bli effektivt.

Här tycker jag att köpmännen ser för kortsiktigt på Storgatans utveckling. Gör gatan till en riktig gågata med gott om lockande och överraskande arrangemang (skulpturer, växtarrangemang mm). Men locka för all del inte in stackars bilburna, förvirrade turister och andra utsocknes på gågatan. De hittar ju inte ut med sina bilar igen!

Och sedan det där med "bilgatan" som löper parallellt! Vilket mischmasch! Inga tydliga skyltar, urusel belysning och så otydligt markerad så man tror att man kör inne på parkeringen. Här går att göra massor!! Gör det! Kommunen - vakna!! Nu!!

Och utlys en tävling om nytt namn på "den nya gågatan".

Inga kommentarer: