torsdag, januari 11, 2007

Ny medicin och en ny dator

Inomhusdag i dag. Kallt. -5 grader! Bara en kort promenad för att byta en bok i bokhandelns bokcirkel samt handla kvällstidningarna.

Christers lungprover var negativa. Ingenting hittades som förklarar hostan. Men eftersom han hostar så illa och har så mycket slem i lungorna så måste något göras. Så i morgon bitti ska han ta 6(!) cortisontabletter och göra så varje dag i 5 dagar! Det låter som en hästkur, vill jag lova. Det är läkare i Falun som konfererat sig fram till den här åtgärden.

Fö så har jag ägnat del av dagen att försöka förnya vårt Norton Security-abonnemang. Naturligtvis hade jag blandat ihop begreppen uppgradering/uppdatering och förnyelse. Betalade in on-line för dyraste alternativet (och fick bekräftelse). Se´n ska man ju installera och aktivera eländet.

Då började jag läsa instruktionerna och förklaringarna lite bättre och insåg att jag handlat alldeles uppåt väggarna. Jag skulle alltså inte ha en uppgradering utan en prenumerationsförnyelse som var mycket billigare. Online kunde man fylla i ett formulär, kallat Order Cancellation Request och få pengarna tillbaka till kontot. Ingenstans kunde jag dock hitta detta formulär på Symantecs hemsida. Så jag lyckades få fram ett supportnummer till Stockholm. Väntade i en halvtimme men sedan hjälpte en trevlig dam mig att reda ut det hela.

Supporten ordnade så att jag fick en prenumerationsförnyelse som motsvarade det belopp jag betalat in, dvs 1,5 år. Dessutom lade hon in allt så att jag behövde sedan bara gå in ock klicka ett par gånger så var det klart och aktiverat. Så nu är vi ordentligt skyddade.

Men inte nog med det. När jag nämnde att jag hade lovat en väninna att hjälpa henne att förnya sitt abonnemang men tvekade pga att jag själv misslyckats så kapitalt så skrev hon en ap-instruktion och mailade till mig. Det kallar jag service!

Under tiden jag brottades med detta så hade Christer varit till apoteket för att hämta ut medicinen (vilken fantastisk kommunikation läkare - apotek. Jag struntar totalt i integritetsproblemet i det fallet). Vad kom han hem med??? Ja, förutom medicinerna - en ny dator, en laptop! Vi har ju diskuterat att skaffa en bärbar, mest pga att vi har ADSL i sommarstugan också. Men det gick lite fort, det där. Det är en ACER med Media Center Edition! Så nu ska han ha roligt! Och här får jag sitta vid min stationära häck, nerlusad med en massa småprogram som vi inte vet hur vi ska använda. För att inte tala om alla genvägar som ligger på skrivbordet och som leder gud-vet-vart. Men nu kan jag kanske få städa som jag vill, he he.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ge honom en mus och ev ett tangentbord.. laptop är inget bra alternativ som stationär dator!!

Brittis sa...

Jo. han har redan börjat yra om en trådlös mus som han hittat i Claes Ohlson-katalogen.