onsdag, januari 17, 2007

Krock mellan IT och Gåtornas palats

Bytte boken i bokhandelns bokcirkel i går. Snappade åt mig Dan Browns Gåtornas palats. Jag parkerade mig genast i soffan med ett okänt antal koppar kaffe och beredd att inte lämna soffan förrän boken var slutläst. Temat utspelar sig högt i USA:s säkerhetstoppskikt. Terrorism och den virtuella världen. Den är lättläst och spännande.

Tyvärr fick jag lov att avbryta läsandet alldeles före slutet därför att det kom ett nödrop från en annan användare av nätverket. Vår nyinköpta laptop har av okänd anledning tagit över anslutningen till en annan dator. Så nu blir det till att felsöka. Fortsättning följer.

Jag ska strax återvända till boken.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är vad jag tror har hänt här hemma också.. Tord krävs på lösenord..
Fan också! Tala om vad ni gjorde!/G

Anna sa...

Trådlöst? Om ni har fasta IP nummer så är det troligen det som krånglar. Då måste man se till att routern delar ut IP istället och det kräver i sin tur att datorn är inställd på dynamiskt IP. Ett litet tips?!

Anonym sa...

Nope vi har dynamiska.*S* jag tror grannen gjort nåt..*L* vi ser honom på tords nätverk..

Anna sa...

Trådlöst och dynamiskt... o lösenordsskyddat eller? Annars kan grannen koppla in sig på erat hur lätt som helst...fast det vet du väl redan, vad jag förstått så har ni haft problemet ett tag?!

Brittis sa...

Oj då så många kommentarer jag plötsligt fick! KUL!

Jag har ringt efter gossen Andreas som gjorde installationen och han kommer när som helst. Jag återkommer.

Jag sa...

var det mitt fel?

Brittis sa...

Vad Andreas gjort har jag ingen aning om. Men nu fungerar alla tre maskinerna. Och någon förklaring kunde han inte ge. Fasta IP-nummer har vi i alla fall inte enligt Andreas. Telia har tydligen alltid dynamiskt IP och vi har Telia-abonnemang här.