söndag, januari 28, 2007

Hemvändare till Rättvik tycker till om staketen på Storgatan.

Var på ortens skoaffär i går. Där låg en namnlista där vi uppmanades att protestera mot järnstaketen som satts upp här och var längs Storgatan. De är fula och hindrar trafiken och snöröjningen, anses det.

Gatan är tänkt som en gågata, i alla fall sommartid. Vintertid ska man kunna köra in och även parkera på gatan. Att snöröjningen försvåras håller jag med om.

Med risk för att jag får mer än halva Rättviks befolkning mot mig, påstår jag att staketen är snygga och ger "gatan" ett trevligt utseende. Rättviksborna är nog en aning bortskämda. Det finns ju alldeles utmärkta parkeringar bakom affärerna. Och dit kommer man via en gata som löper parallellt med Storgatan, låt vara att bilgatan ser för bedrövlig ut. Men titta på hur Mora löst problemet. De har en snygg bilgata parallellt med gågatan och det fungerar trots att de har uselt med parkeringsplatser där.

Sedan är det en annan sak att Rättviks kommun borde göra något åt denna bilgata. Gör den tydligare märkt och bättre belyst. Det är ju helt horribelt hur dåligt upplyst t ex Hemköpsparkeringen är. Här har Rättvik en chans som inte är utnyttjad ordentligt.
(Och Hemköp - en affär jag verkligen gillar - varför denna förfärliga entré? Både från Storgatan och från parkeringen? Snälla - anlita en stylist!)

Argumentationen för att få bort staketen och därmed i praktiken karaktären av gågata året om är att Rättvik har för liten folkmängd. Rättvik kan inte ha så stora affärer som t ex Mora med sitt stora upptagningsområde och sin prägel av industriort. Det argumentet köper jag, men när jag ställer motfrågan vad ska Rättvik nischa sig mot blir svaret - turism. Jamen, se till då att det blir som turisterna vill ha det! Gör Storgatan till en "riktig" gågata och visa tydligt att den inte är till för annan trafik än ev varutransporter. Jag har förståelse för att turister grips av yrsel när de skall försöka förstå Storgatans virrvarr av skyltar och i stället åker till Mora och handlar. Och byt samtidigt namn på Storgatan!

Jag, som är en s k hemvändare ser ju (än så länge) på Rättvik med en turists ögon. Och jag gillar staketen på Storgatan och tycker inte att det är speciellt besvärligt att parkera på "baksidan". Det är en vanesak, tror jag. Nota bene! Snygga upp bilgatan och gör den tydlig märkt och inbjudande!!! Och en uppmaning till affärerna: Gör snygga entreér mot parkeringarna och förståss även mot gågatan!

Kanske får vi hit turister även på "icke turist-tid" om vi löper linan ut. Till skillnad mot Leksand och Mora är ju Rättvik osedvanligt vackert och allt är väl samlat till en fantastisk helhet.

Jag behöver väl inte tillägga att jag inte skrev på uppropet!?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste kommentera detta...
Håller med dig totalt, B-M!!
Å va skönt att fler tänker till, det blir lätt lite trångsynt här ibland...
Heja!
// M

M sa...

Nu är det faktiskt inte jag som skrivit ovanstående kommentar, men det kunde ha varit det - för jag håller med. Till viss del! Ska först erkänna att jag skrivit på listan eftersom jag anser att räckena ska bort. Enligt min mening är de är fula och ger ett stökigt intryck. Däremot är jag inte för biltrafiken, utan jag ser gärna att Storgatan är gågata året runt, eller åtminstone (som det faktiskt stod på listan jag skrev på för en tid sedan) från vårmarknad till höstmarknad! Eftersom jag inte är permanentboende har jag väl inte rätt att bestämma hurudvid Storgatan skall tillåta trafik eller inte, men för mig får det gärna vara gågata året runt - fast UTAN RÄCKEN!