måndag, mars 05, 2007

En fulltecknad dag

Det är jobbigt att vara pensionär.

Klockan på ringning. Skulle vara hos tandläkaren kl 10.40 i Falun (det är nästan 1 timmes körning dit). En smärre lagning och eftersom jag inte gillar tandläkarbesök (hoppas Olle inte tar det personligt) så använde jag mig av något jag lärde mig när jag i tonåren låg på lasarett efter en svår olycka, nämligen självsuggesion. Senare under livet har jag ofta tagit till just det här knepet, speciellt hos tandläkaren eller när jag haft svårt att somna.

Så jag tog till mina triggerknep där i tandläkarstolen och kände hur jag domnade bort och bara otydligt hörde vad Olle sade till mig. Hela behandlingen kändes behaglig och när jag sedan skulle stiga upp var det nära att jag rasade ihop på golvet. Mitt blodtryck är mycket lågt vid sådana här tillfällen. Svarade knappt på tilltal och var mycket långsam i rörelserna. Jag märkte, att han tittade lite misstänksamt på mig. Trodde han månne, att jag höll på att svimma av rädsla? Men så var det ju inte alls. (Det här med självsuggesionen var bara en utvikning men det är så användbart så jag rekommenderar det varmt).

Jag hann precis hem och kasta i mig lite lunch. Sedan raskt iväg på min oljemålningsträff. Vi målade koncentrerat ända till kl 15. Vi beslutade att ha vernissage när terminen är klar. Ska bli kul.

Packade ihop målargrejerna, lämnade tillbaka en bok på biblioteket och en på cirkeln i bokhandeln. Såg att jag precis skulle hinna slinka in på församlingshemmet där SPF:s årsmöte just skulle börja kl 16. (SPF=Sveriges pensionärsförening). Årsmötesförhandlingarna stökades undan på 10 minuter. Sedan var det sång och musik, kaffe och mackor. Och lotterier. Ingen vinst den här gången.

När jag kom hem höll C. på med maten. Jag gick in till grannen som lovat mig att få låna första delen av Stieg Larssons Milleniumsvit. Jag hade ju råkat komma över del 2 och hade varit totalt uppslukad av den under hela gångna lördagen. Kunde inte lägga ifrån mig boken. Så det kommer att bli lika med den här boken också.

Här lägger jag in en bild av den första oljemålning jag gjort på 18 år. Ja, så länge sedan var det jag målade sist.

2 kommentarer:

M sa...

Måste fråga: vad är självsuggesion? Det lät intressant...

Jag är imponerad av att ni tagit tag i konsten igen - blir riktigt avis! Dorde ju ha tid nu när jag är hemma, men dagarna fylls av en massa annat tydligen!

Anna sa...

Dorde är ju också ett ord M... haha.... kan du klaga på min stavning så kan jag klaga på din!!