torsdag, mars 08, 2007

Självsuggestion

I förra inlägget nämnde jag att jag ibland använder mig av självsuggestion (förresten felstavat där), speciellt när jag har svårt att somna eller hos t ex tandläkaren. Frågan har tydligen intresserat flera läsare så jag kommer nu med min syn på fenomenet. Jag vill poängtera att det jag beskriver är just min erfarenhet. Det är inte säkert att det är rätt väg för alla.

Jag lärde mig självsuggestion när jag i tonåren låg svårt skadad efter en ridolycka och hade det svårt med smärtor och sömnen. Tekniken går ut på maximal avslappning så att man hamnar i en slags halvdvala och bara högst avlägset förnimmer vad som händer runt omkring (i alla fall gör det så för mig).

När jag låg där i sjukhussängen mindes jag att "fröken", dvs min kära lärarinna Ingeborg Bjernulf talade om att man skulle "slappna av" när man hade svårt att sova.

Men hur gör man? Så jag började experimentera (hade ju all tid i världen, där jag låg). Av en "slump" kom jag på att om jag koncentrerade mig på en punkt på ovansidan av tumgreppet (det vänstra) och sedan fäste all min koncentration på att slappna av den punkten och därefter hela handen så blev handen tung som bly. Fortsatte sedan med att slappna av upp till armbågen. Så gjorde jag detsamma med höger hand, höger armbåge. Fortsatte med fötterna och benen, ett ben i taget. Vid det laget kunde jag förnimma att händerna blivit spända igen och då var det bara att börja från början igen. Till sist kunde jag snabbt nå djup avslappning på det där sättet.

Denna teknik gjorde att omvärlden "försvann" och smärtorna tonade bort. Jag vill poängtera att det kräver mycken träning och det är lätt att bli ringrostig. Det märkte jag inte minst häromdagen då jag var hos tandläkaren. Vid flera tillfällen förlorade jag fokus på avslappningen och mitt medvetande flyttades till tandläkarborren. Vid djup avslappning får jag en känsla av att sjunka och får svimningskänslor (tolkar det som blodtrycksfall). Vid några tillfällen har jag även fått förnimmelse av att lätta från underlaget och sväva fritt (kan inte förklara det).

Den här tekniken hjälper mig vid tillfälllen då jag har svårt att somna, känner mig stressad, eller vid tillfällen då jag har tillfälligt ont (tandläkaren, sprutor mm). Men jag kan erkänna att det är lite jobbigt att sätta igång avslappningsproceduren om jag har svårt att somna och går ofta hellre upp och dricker lite varm mjölk och plockar fram en fantastiskt bra bok som jag "råkar" ha på nattduksbordet. Och så var det adjöss med den nattsömnen.

En lite spännande upptäckt: Förra torsdagen på Kunskapskanalen sändes ett program om akupunktur. Det var en skeptisk engelsk forskare som beslutat sig för att undersöka om det verkligen hjälpte mot smärtor. Efter flera besök i östern startades ett korrekt(?) vetenskapligt experiment i England. Man använde magnetröntgen för att studera hjärnans reaktion på akupunktur och kunde konstatera att aktiviteten i hjärnans smärtcentrum minskade radikalt och därmed även smärtan. DET LUSTIGA VAR, ATT DE STACK NÅLARNA PÅ OVANSIDAN I HANDENS TUMGREPP! Just den plats där jag i all min okunnighet placerade mitt fokus när jag skulle skapa fullständig avslappning!

I kväll kl 22 blir det en fortsättning på serien i Kunskapskanalen. Det ska handla om healing. Gissa om jag kommer att klistra mig fast där?

Inga kommentarer: