söndag, mars 25, 2007

Personlig utveckling

I fredags var jag på föredrag i Borlänge. Ole Therkelsen från Martinus Institut i Köpenhamn föreläste om Personlig utveckling sett ur perspektivet Martinus kosmologi . Ole har föreläst i många år i stort sett över hela världen och talar sex språk. Vilken tillgång för kosmologin!

I kosmologin är reinkarnationsperspektivet en nyckelfråga och Martinus (här kallad M) menar att det aldrig är för sent att arbeta på sin utveckling. Man tar helt enkelt med sig upparbetade talanger in i nästa inkarnation, hur små de än är.

M menar att man med viljan kan uträtta mycket för att bättra på sin personliga utveckling. Här gäller verkligen att övning ger färdigheter. Men märk väl, det gäller s k onda färdigheter också. M menar att vi kan öva oss i vänlighet och tolerans såväl som i målning och matematik. Men också att bli en skicklig bedragare. Och allt följer med oss in i följande liv. Han menar också att det hälsokapital vi har kan förstöras för flera liv framåt om vi inte vårdar vår hälsa. Det tar sedan lång tid - kanske flera liv - att bygga upp det igen.

Däremot finns det ämnesområden som vi inte kan påverka med viljan. Dit hör vårt känsloregister. Det kan bara erfarenheter göra. Om vi ser/hör/läser något som berör oss starkt så har vi tidigare (kanske i tidigare liv) erfarit något liknande som gör att vi känner t ex empati. Humanitet är också något som vi får genom lidandeserfarenheter. Lidandet har alltså en stor funktion att fylla. Vi har väl alla i större eller mindre grad upptäckt att svårigheter vi gått igenom har fått oss att växa. Och att vi många gånger säger att vi är glad för den erfarenheten.

Så om ni hör mig skrattande säga att jag snubblade på mattkanten så betyder det bara att jag är glad för att jag lärt mig lyfta på fötterna när jag kliver på en matta. (Men ibland behövs ju upprepningar. *skratt*).

1 kommentar:

Anonym sa...

ska du med på Slagrutesällskapets årsmöte över Kristi Flygare?
Vi ska dit.
Hör av dig snarast. Du bor hos oss i så fall../G