lördag, mars 31, 2007

En obekväm sanning

Har nyss lyssnat på Stinas intervju i TV med Al Gore. Han var ju den store utmanaren till Bush vid presidentvalet. Al Gore gör just nu en resa över hela världen och talar om den klimatkatastrof vi står inför om vi inte gör något åt våra miljöförstörande utsläpp. Jag är helt övertygad om att han kommer att ställa upp som presidentkandidat när det blir val i USA. Och det skulle inte förvåna mig om han vinner.

Eftersom jag tror att allt har en mening, så tror jag att det var meningen att Bush skulle vinna presidentvalet även om det fick ske genom fusk (måste ha varit svettigt för våra skyddsänglar). Världen har nu fått ett fantastiskt exempel på att våld föder våld. Nu är kanske världen redo att lyssna på budskapet att vi måste fokusera på vår miljö för att jordklotet inte skall bli för ogästvänligt att bo på. Och då måste vi samarbeta. Fortsättningen kommer att bli spännande.

Uppmaning: Gå och se (eller köp) filmen "En obekväm sanning" av Al Gore. Den borde ses av alla. Alla skolklasser borde också se den. I Borlänge sändes den gratis på biograferna.

F ö är vi i vår sommarstuga. Jag sliter med krattan för att "magra ut" den del av tomten som jag vill skall bli en äng så småningom. Handlederna har fått ordentligt med stryk, vill jag lova.

Morgondagen tillbringas hos vår dotter, som fyller år. Dessutom ska Alexander ha sin första fotbollsmatch i Malung och det vill vi ju gärna se. Jag ska också passa på att besöka en konstutställning som pågår i Malung när jag ändå är på plats. Samtidigt känns det sorgligt att det är svårt att följa våra andra två barnbarns fritidsaktiviteter. De bor ju så långt borta.

Inga kommentarer: