lördag, september 15, 2007

Frukost-funderingar

Lugn dag i dag också. Sov till kl 9 (jag vaknade kl 3, låg sömnlös ett okänt antal timmar, somnade sedan om).

Frukosten har ändrat karaktär. Länge har den bestått av kaffe och knäckebröd med smör och ost. Jag gillar den frukosten men dels så blir jag hungrig fort igen och dels så blir jag faktiskt slemmig i halsen av osten.

Jag har också provat LCHF-kosten med ägg och fisk till frukost. Då gick jag ner flera kilo, förbättrade markant triglyceridvärdena och HDL-värdena (det goda kolesterolet). Eftersom jag (som hela min släkt) lider av det s k metabola syndromet så är det viktiga markörer. Men för gott resultat fordras det att hela dagen går i lågkolhydrat-tempo.

Gradvis har jag glidit över till mera kolhydrater om än av GI-karaktär. Gröt på rågflingor med mjölk/sojamjölk/havremjölk är dock inget för mig. Ett par timmar senare är jag vrålhungrig igen. C, däremot, står sig i flera timmar på sin grötfrukost. Konstigt.

Under några dagar har jag nu provat fruktfrukost (tärnad frukt av olika sorter med fruktsoppa till). Det står jag mig på till långt fram på dagen. Fick tipset av min syster (inte Strykarkatten) som också står sig dåligt på gröt. Ska bli intressant att kolla hur blodsockerkurvan ser ut efter en sådan frukost (jag är test-freak). Och vikten! Nästa vecka ska jag testa blodfetterna men jag antar, att den ändrade frukosten i form av frukter inte ger utslag så snabbt. Eller gör det?

F ö har jag varit och köpt mig en ny bikini till vår planerade Thailandresa i januari.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Brittis!
Ska bli skoj att få se Din nyinköpta bikini! Jag kan redan se den i Andamansjön!

Brittis sa...

Hej Anonym.
Du måste vara en som ska till Thailand samtidigt! Kul