söndag, september 02, 2007

"Mat runt Siljan" evenemang

I går var vädret härligt - varmt och skönt. Det var en ren fröjd att åka ut till Ickholmen där "Mat runt Siljan" hade arrangerat en trevlig utställning av vad Siljanskommunerna kan erbjuda av närproducerade livsmedel.

Min syster och jag gick runt och provade på smakbitar. Där fanns bröd, ost, tuttul, olika köttprodukter, dricka och marmelader, honung mm. Och naturligtvis grönsaker. Det vankades också himmelskt god "Kolbulla" som vi fick grädda själva. För den som inte vet, så är det skogshuggarmat. Förr i tiden hade skogshuggarna inte möjlighet att ha med sig färsk mat ut i de ofta veckolånga skogshuggarperioderna och maten blev därefter. Varken mjölk eller ägg kunde lagras så en äkta "kolbulle" består i saltat fläsk skuren i tärningar och en pannkaksmet gjord på mjöl o vatten. Det steks över öppen eld och serveras med lingonsylt. Nu vet inte jag om den smet vi fick grädda var "äkta", men gott var det.

Men nu var vi inte där bara för att titta och smaka. Studieförbundet Vuxenskolan visade upp vad de/vi sysslar med och syrran och jag visade tillsammans med flera andra "konstnärer" upp några av våra tavlor som hängdes i det gamla kvarnhuset. Annat hantverk från studiecirklarna visades också.

Eftersom jag glömde kameran, var det syrran som fick stå för fotandet. Om hon kan få tummarna ur läge och maila över några bilder från evenemanget, ska jag senare lägga in det i det här inlägget. Under tiden kan ni ju klicka på länken, så kan ni läsa om alltihop.

Vi gjorde också ett besök på jordbruksgymnasiet, som också hade massor av intressanta saker att visa. Det var så mycket folk, så jag tror, att hela Rättviks befolkning befann sig på "Mat runt Siljan" i går.

Inga kommentarer: