onsdag, juli 08, 2009

Gamla Leksandsbron avstängd

I Leksand regnade det som om himmelens portar stod vidöppna och det var också ett långvarigt åskväder som avslutades med att åskan slog ner alldeles i närheten av stugan. Åskknallen och blixten kom nästan samtidigt. Hela rummet lystes upp av blixten och som tur var hade jag dragit ut de flesta kontakterna.

Lite senare skulle jag åka hem till Rättvik (tvätt av mattor i Boda tvättstuga tidigt i morgon bitti) varvid jag som vanligt skulle åka genom Leksands centrum och därmed över bron. Kaos, var ordet! Jag var en av de absolut sista bilisterna som lyckades komma över bron innan Räddningstjänsten med blåljusen på stängde av bron. Ett stort hål i vägen vid norra brofästet hade uppstått pga regnet. Som den nyfikna person jag är, så parkerade jag en bit bort och gick tillbaka för att beskåda förödelsen. Jag gick också ner på kajen för att se raset underifrån och då får man se hur stort raset verkligen är. Jag tog en massa bilder med mobilen som jag hoppas kunna överföra till bloggen senare.

Jag är inte riktigt sams med datorn ännu och det här är första gången jag ska lägga över bilder direkt från mobil till dator/blogg. Jag har ju bara haft mobilen i sisådär 2 år så jag har inte hunnit till den sidan i instruktionsboken ännu.

Det kommer nog att bli ett långvarigt stopp över Leksandsbron (den vid centrum) så jag uppmanar alla som ska till Leksand att åka in vid norra infarten från riksvägen om du ska till Centrum och den norra delen samt åka in den södra infarten om du ska till södra delarna, Åkerö eller vidare till Siljansnäs. Lycka till.

2 kommentarer:

G sa...

Jag förstod Dalarna har haft störtregn? Läste om Borlänge sjukstuga vars tak gav sig.
Det var ju så vi hade här också, när taket på Jula gav sig i Skara och ramlade in delvis eller då vattnet stod halvmeterhögt nere i vägundergångarna utefter riksvägen.
En effekt av globaluppvärmingen påstås det. Vi får vänja oss och tänka oss för nätr vi bygger i framtiden.
Husbåtar på torra land???

Anonym sa...

Jag såg att du skrev om Terry tidigare o tänkte att en andlig tidning kunde vara av intresse för dig. :-)

www.tidningennara.se

mvh
Gun