onsdag, juli 15, 2009

Internet Explorer 8 gör mig vansinnig

Bäst att passa på medan datorn funkar. Jag har haft idel trassel.

IE8 installerades för ett tag sedan samtidigt som Windows installerades om. Massor av gammalt skräp togs bort och "Mina dokument" + lite till lades över på en extern hårddisk. Jag hade alltså en nästan ren dator när jag kopplade in modem och router.

I samma veva hände en massa olika saker som gör variablerna för felkällorna oändliga. Åska och regn gjorde att jag misstänkte att felen som uppstod kom från Telia (misstankarna kvarstår, mycket beroende på att jag får rapporter om att många användare i Rättvik upplever att de blir "utkastade från nätet".). Men datorn hängde sig gång på gång och ibland dög inte ens Ctr+Alt+Del för att komma ur eländet. Misstankarna gick därefter till routern. Batterieliminatorn byttes ut men routern svarade fortfarande med att söka hela tiden. Routern kopplades bort och jag fick C på mig för att han inte kom åt att surfa. Angrepp från två håll! Men även när jag bara är inkopplad på modemet så hänger sig dumburken! Det går att surfa några "steg" men sedan börjar den hänga sig.

Till sist valde jag att installera Firefox och det är via den jag nu skriver på bloggen. Jag har surfat runt på lite olika sidor ett bra tag utan att den hängt sig så jag får hoppas att det här är lösningen. I sådana här lägen syns tydligt vilket handikapp det är att man saknar baskunskaper i handhavandet av datorer. Funkar det, kommer jag att använda Firefox tills det nya IE8 har blivit av med barnsjukdomarna. Eller också behåller jag Firefox! Håll tummarna!

Firefox är en alldeles ny bekantskap för mig så nu kommer det att behövas en massa tid att komma underfund med hur den fungerar. Och fortfarande kan det ju vara så att felet ligger i Telias ledningsnät alternativt i routern/modemet/datorn.

Min uppmaning till andra: Uppdatera inte till IE8 innan ni kollat att den är väl inkörd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har kört med Firefox länge och det funkar hur bra som helst. Jag håller tummarna för att det funkar bra för dig!!!
// Sara

G sa...

Firefox är bra, syrran, så kör på bara!

Brittis sa...

Men det är mycket nytt att lära sig. Och ännu har jag inte laddat ner Picasa och inte heller Open Office. Så jag kan varken lagra eller skriva ut något. Inte heller vill jag installera den externa hårddisken förrän jag vet att systemet håller. Så nog vet jag vad jag behöver använda dagarna till.