söndag, juli 26, 2009

Motivationen för husvård börjar svikta i stugan.

Nu sjunger det nog på sista versen ute i stugan. Jag har fått rapporter att motivationen för målning mm börjar svikta. Och det förstår jag faktiskt. Då är det nog bäst att sluta. Barnbarnen ska inte åka hem med känslan av att det var det värsta sommarlov de haft. De ska minnas allt roligt de gjort i stället. Men det är klart, de punkter på ToDo-listan som de inte hunnit/velat göra kommer vi att göra avdrag för på den utlovade ersättningen (det är tur att jag redan från början satte pris på alla delmoment). Jag tror, att vi gör barnbarnen en björntjänst om de får ersättning för något de inte gjort. Samhället fungerar inte så när de så småningom skall slå sig ut på en krympande marknad.

I morgon ska jag bjuda alla (8+vi=10) på mat i stugan. Det hoppas jag de ska uppskatta. Jag har gjort kålpudding, gammal hederlig husmanskost. 3 kg ny, mjäll vitkål och massor av köttfärssmet. Färskpotatis och lingonsylt. Den sista formen står i ugnen nu. De ska få äppelpaj med vaniljsås till efterrätt. Allt ska vara klart i förväg utom potatisen. Den kokas på plats.

Här hemma ska C och jag strax äta kantarellomelett.

4 kommentarer:

Sara sa...

Åh vad gott med kålpudding. Husmanskost är bland det bästa som finns. Jag är så glad att mina barn äter det med glädje.

Brittis sa...

Och äppelkaka med vaniljsås till efterrätt.

Gunilla sa...

Hmm... jag fick laga min mat själv, jag, efter all målning odyl. Olika falla ödets lotter minsann.

Bamses ma sa...

Oj vilken härlig farmor/mormor!!!
Lycka till med utdelandet av belöning!!
Kålpudding älskar jag, min sons sambo smsar alltid mig när hon lagat det så jag kan komma och äta. Härligt!!!
Ha det så gott o hälsa kram