onsdag, juli 22, 2009

Sista rycket i stugan och datorn funkar nu.

Jaha, nu ska de (barn o barnbarn+pojkvän) tydligen sammanstråla igen i stugan. I spridda skurar, tydligen.
I morgon ska flickorna putsa alla fönster. Ett lass (3 m3) huggen ved kommer att tippas framför vedboden i morgon em, vilket ska staplas in under de närmaste dagarna. Sedan återstår att rödfärga förrådet och måla vindskivorna. Sen tror jag att de är färdiga och belöningen skall utdelas.

Förhoppningsvis blir de klara under helgen (om inte regn sätter hinder i vägen), då dom bestämt att förlusta sig under ClassicCarweek-evenemanget i Rättvik. Cruisingen på tisdag ska de tydligen inte missa för då är vi utsparkade från vår lägenhet. Vi får väl övernatta i stugan, eller blir det möjligen tält för oss, för jag kan då inte räkna ut hur 8 pers (3 vuxna+5 ungdomar) ska kunna bo i vår 3-rummare. Men det löser sig väl på något sätt.

Våra IT-problem berodde tydligen på att vår router knäcktes under ett av åskvädren som drog över Rättvik. Konstigt att routern knäcktes men inte modemet. Först byttes batterieliminatorn, därefter en ny kabel och till sist konstaterades att routern var kaputt. Så nu sitter en ny sådan och blinkar vänligt med olika färger. Det var förvirrande då jag samtidigt hade låtit göra en nyinstallation av Windows och installerat Explorer 8. Gissa om jag fick problem! Datorn hängde sig stup i kvarten. Så nu kör jag med Firefox och det tycks fungera bättre. Det var min käre Nallebror som påpekade att jag nog hade 2 problem, routern och IE 8. Han hade rätt, visade det sig.

Sedan behöver jag installera några program, bl a Picasa, så jag kan lägga in alla foton som ligger och väntar i kameran. Allt sådant försvann ju när jag beslöt att totalstäda och installera om Windows. Bl a försvann alla fina album jag konstruerat för bilderna. De måste återskapas. Men det ska också bli kul att bekanta mig med den externa hårddisken som jag köpt. Jag vågar inte längre ha alla foton på enbart datorns hårddisk. Iofs ligger redan alla tidigare inlagda foton på den nya hårddisken för jag kopierade över hela mappen "Mina dokument" till den externa hårddisken innan jag fick datorn städad. Nu måste jag skapa rutiner för att säkerhetskopiera allt. Så nog vet jag vad jag ska göra i höst.

2 kommentarer:

G sa...

välkommen ut i etern igen!
Erkänn att du saknar det, när möjligheten ligger nere?

Brittis sa...

Javisst har jag saknat rymden.
Men jag har mest varit irriterad på att det strulat och hakat upp sig så mycket. Och framför allt för att jag inte heller förstår!