onsdag, december 16, 2009

En biltur i Dalarna


Idag blev det en heldag med bil utanför Rättviks socken. Utomlands, så att säga.

Tyvärr var det under några år i slutet av det s k analoga tidevarvet ett antal filmrullar som inte blev framkallade. Beslöt göra det i dag i Falun samtidigt som jag gjorde ett besök på jobbet. En rulle skulle framkallas och läggas på skiva. Tyvärr visade det sig att filmen blivit så förstörd av lagringen att det inte gick att göra något åt det utan att de skulle vara tvungna att  manuellt behandla varje bild, 36 bilder à 10 kr. + framkallning. Så det fick vara. Sens moral: låt aldrig filmrullar ligga utan att bli framkallade.

Sedan blev det också omvägen till Borlänge och ett långt besök på Kupolen. Ett besök hos min tös blev det också.

Jag åkte från Rättvik kl 9 och var inte hemma igen förrän kl 17. En lång dag.

3 kommentarer:

Sara sa...

Oj, vad tråkigt att rullarna blivit förstörda! Själv är jag så nyfiken så jag hade inte kunnat låta bli att framkalla dem!!
Det låter ändå som du hade en lång men trevlig dag :o)

Anonym sa...

Oh dear! Och jag som har en fyra-fem rullar som ar sisadar 36 ar gamla! No idea?

Brittis sa...

Ingen idé såvida du inte förvarat dom i en frys. Det har jag fått veta från kunnigt håll. Mina var inte äldre än 10 år och ändå förstörda. Sorry. Gå över till digitalt.