måndag, december 14, 2009

Sammanslagen a-kassa och f-kassa?

Miljöpartiet går ut med en debattartikel i AF om att slå ihop a-kassan och f-kassan. Ingen dum idé med tanke på att de båda instanserna samarbetar så dåligt. Eller de borde i alla fall tvingas samarbeta. Människor faller mellan stolarna medan deras fall behandlas och måste i en del fall sälja sitt hus eftersom de olika instanserna inte kan bli klara med sina utredningar i tid.

Det här liknar mina tankar (OK, lite diffusa) om medborgarlön. Alla svenska medborgare borde vara berättigade till en grundsumma, medborgarlön, om allt annat fallerar. Jag håller med miljöpartiet om att så gott som alla människor verkligen vill arbeta. De som inte vill gör heller inget bra jobb. Och eftersom lagen säger att vi alla i det här landet ska kunna ha en grundtrygghet så är väl något slag av medborgarlön inte så dumt.

Jag har en känsla av att våra politiker och makthavare har svårt att förstå att alla inte har samma "jävlar-anamma" som dom har. Jag efterlyser mer empati från deras sida. Makthavare har kommit till sin position pga sin drivkraft, styrka, envishet och ibland även intelligens. Men alla har inte det - pga arvsanlag, uppfostran, sjukdom, handikapp mm. En människa med smärtor, t ex, har mycket nedsatt förmåga att uppbåda drivkraft. Och för många är det oerhört, ibland oöverstigligt, svårt att uppbåda krafter för att tampas med olika myndigheter, fylla i blanketter mm. För denna kategori människor skulle det kännas mycket lugnare och vara en god hjälp om de bara får EN myndighet att kontakta.

Jag känner oerhört med alla de som nu utförsäkras, även om Husmark-Persson lovar att bli mer human. Det tror jag inte ett dugg på, förresten.

Personligen kommer jag i nästa val att värdera en person lika mycket utefter min uppfattning om personens humana inställning som dess ideologi och lägga min röst efter det.

I ett senare inlägg ska jag närmare redogöra för mina farhågor om att makthavarna med dagens politik medvetet framkallar en arbetskader med låga löner för att vi ska kunna hävda oss på den globala marknaden. Ett A- och B-lag i ordets absoluta mening. Men det får bli en annan gång. Det här inlägget är redan för långt. Tack alla ni som orkade läsa så här långt.

1 kommentar:

Sara sa...

Man kan ju hoppas att det skulle bli lite mer effektivt om det någon gång skulle bli en sammanslagning. Arbetsförmedlingen behöver jag inte ha att göra med tack och lov, men Försäkringskassan (sjuka barn). Tycker att de borde gå på en charmkurs, de som jobbar där!