måndag, december 21, 2009

En fullmatad dag


Gnistrande vit, solig dag och -13 grader. Som gjord för att åka till Rätt Pris i Insjön för att storhandla inför julen och utnyttja vår 10% rabattkupong, besöka Clas Ohlson för att köpa rakblad och sedan åka till stugan för att, som Christer säger, "kratta manegen" tills barnen kommer och passa på att kolla att det inte sitter någon mus i fällan.

Utrustad med en diger inköpslista (10% är inte fy skam) plockade vi vagnen full och lite till. Christer lassade ut vid kassan och jag plockade i papperskassar (medförda hemifrån). Eftersom Christer stod vid kassan så betalade han och vi gick nöjda ut till bilen (rakbladen inhandlades först, förstås). När vi åkt en bit kom vi på att vi glömt att lämna fram rabattkupongen vilket resulterade i att vi missat rabatten om 84 kr. Förargligt! Kändes snopet. Inte bra alls.

I stugan gjorde jag eld, Christer kollade att TV-n fungerade och vi konstaterade att det nu var musfritt. Vi kokade kaffe och jag sopade snygga gångstigar till bilen och vedboden i den decimeterdjupa snön. Ja, jag sopade. Jag tycker det är mycket vackrare med sopade, mjukt rundade gångstigar än skarpa sådana som åstadkoms med skyffel.

När vi kom hem till Rättvik och lassat/stuvat in all maten där den fick plats var vi hungriga och vi (lite skamset skyldiga) beslöt oss för att griljera skinkan som vi förvarat några dagar i en frigolitlåda på balkongen, tjuvsmaka lite och samtidigt stilla vår hunger. Men tji - den var djupfrusen! Nu var goda råd dyra. Jag inledde operation skafferistädning. I en skål hittade jag en drygt handfull bandspagetti och lika mycket kokt broccoli (bara några dagar gammalt). En skål med svampsås (en dag gammal), en par tomater som sett sina bästa dagar (men fullt konsumtionsdugliga) och en överbliven skål med couscous (x antal dagar gammalt). Detta upphettades i en stekpanna och jag strödde över rikligt med torkad persilja samt generöst med rosmarin. Två ägg + ett par matskedar vatten blev den smet som band ihop alltihop till en, faktiskt, god och matig omelett. En öl till maten fullbordade det hela.

Att sedan avsluta dagen med att kolla på "Fråga doktorn" och avnjuta Ernsts julstök tillsammans med Carl-Jan Granqvist är inte helt fel. Jag har också hunnit med att skriva ett medlemsbrev till medlemmarna i bostadsrättsföreningen och önska God Jul. Jag ska gå ut i den gnistrande stjärnklara natten (nu överdriver jag lite, men det låter bra) och lägga ett brev i allas brevlådor så de kan läsa det i morgon tillsammans med morgontidningen. Men så var det ju det där med rabatten, förstås.

5 kommentarer:

Jag sa...

Typiskt det där med rabatten. Vi inhandlade julskinka på Konsum för vi skulle få 40 kr i rabatt, så jag skickade iväg guben med lapp och rabattkupong. Jodå, han kom hem med skinkan OCH rabattkupongen! Men då åkte vi ner och köpte en julblomma och kunde utnyttja rabatten den vägen. Bra, va?

Brittis sa...

Jovisst. Men här är det fråga om %. Posenten, du vet. Och rabattkupongen gäller bara fram till 28/12.

Anonym sa...

Tänk på att det är jul o att ni istället var givmilda... ;) /A

Sara sa...

Gillade operation skafferistädning :o)

Brittis sa...

Jag ska ta Inger på orden och ta med rabattkupongen och kvittot och försöka få rabatten. Försöka duger.
Anna: givmild är jag hellre mot de tappra insamlare som står i kylan och skakar sina insamlingsbössor.