fredag, december 11, 2009

Media, sanning och integritet.

Expressen tar idag upp en allvarlig sak - vad kan man lita på i mediaflödet och vad kan det resultera i?

I Expressen berättar Ingrid Carlquist, frilansjournalist, i "sid 4 Debatt" om hur det är att bli utsatt för anonyma mail som smutskastade henne för de åsikter hon redogjorde för på sin privata blogg. Det resulterade i att hennes uppdragsgivare sade upp henne eftersom bl a anonyma grupper på Facebook uppmanar till bojkott av företagets produkter. När hon vände sig till polisen för att få reda på vilka som ligger bakom smutskastningen, beslöt åklagaren att inte starta förundersökning och hon menar att det därmed blir tillåtet att med lögner och förtal hindras att fritt framföra sin åsikt - en grundlagstadgad rätt.

På sid 38, "Dokument/fredag" "Vem på hela nätet kan man lita på?" tar Fredrik Granlund upp en annan viktig fråga, fejkade bloggar.  Det finns tydligen exempel på bloggare som skriver trovärdigt och får människor att bli berörda och engagerade och så är det rena uppdiktade noveller. I en del fall även utformade så att annonsörer lockas dit och bloggen därmed blir kommersiell. Fredrik Granlund uppmanar oss att kontrollera och återigen kontrollera uppgifter ur olika källor.

Själv har jag funderat mycket över romaner som är delvis sanning och delvis fiktion. Jag läser själv med förtjusning sådana böcker men blir lite skrämd av att man blir påverkad så att man inte vet vad som är sanning och påhitt. Författarna skriver mycket noga ut att det är fiktion men Vad är fiktion och VAD är sanning. Historiska romaner är därvidlag en guldgruva för författaren. Så även kriminalromaner. Jag menar inte att det ska vara förbjudet att skriva så, men vill varna för den förvridna bild av verkligheten som vi vanliga medborgare får med dimmiga kom-ihåg från en avlägsen skoltid eller lika dimmiga kom-ihåg från kriminalfall som stod i tidningarna för några år sedan. Och inte sjutton sätter jag mig och jagar uppgifter ur gamla historieböcker eller kriminalfall när jag kopplat av med en sådan bok.

Jag har i alla fall beslutat mig för att inte själv skriva så att det kan föranleda att läsaren tror att jag fejkat. Så ni ska inte förvänta er något skandalöst skvaller eller några tårdrypande självbekännelser. Jag lovar att fortsätta vara så där lite lagom slätstruken och alldaglig, dvs lite så där lagom lagom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

heja pa syrran! Och loggan har du fatt till / bravo!

Brittis sa...

Tackar allra ödmjukast. Men jag är inte nöjd med texten i loggan.