tisdag, december 29, 2009

Nanopartiklar. Nytt hälso- och miljöhot?


Jag borde väl egentligen skriva om något mysigt så här i 2009 års sista skälvande minuter. Men jag tänker i stället höja ett varningens finger: Var uppmärksam på de faror som eventuellt finns med den ganska så nya nanotekniken.

Tekniken att framställa nanopartiklar har funnits några år. De är pyttesmå partiklar, en miljarddels meter, som nu tillverkas för många ändamål.  Det används bl a i hudkrämer, mediciner, elprylar, färger, antimögelmedel, supertunna filmskikt mm mm och detta aningslösa användande av kemiskt framställda produkter innan deras effekt på natur och människor är kartlagt kan vara början på en oerhörd hälso- och miljökatastrof. Vad vet vi om produkternas påverkan på organismer, nedbrytbarhet mm?  Finns det risk för en ny miljökatastrof av en omfattning som skulle få DDT- och PCB-effekterna att te sig harmlösa?

Otvetydigt hägrar fantastiska användningsområden (se artikeln som jag länkat till ovan) som skulle ge oss enorma vinster både materiellt och bekvämligt. Men vad få vi med oss så att säga på köpet?

Som de flesta andra är jag nyfiken och förväntansfull inför vad nanotekniken kan ge oss. Men jag är rädd också. Det tycks inte finnas någon tid för eftertänksamhet eller för broms från myndigheter. Full fart framåt, tydligen. Så för egen del kommer jag att vägra köpa produkter där nanopartiklar finns deklarerade. I väntan på forskning som förhoppningsvis visar att partiklarna är ofarliga och nedbrytbarheten är tillfredställande.

Inga kommentarer: