måndag, december 07, 2009

En rörig dag

En något rörig dag.
Det startade så lugnt med kaffe, mackor och tidningen ca 7.30. Lyckan log mot mig för jag lyckades lösa dagens Sudoku utan större besvär.
Satte mig sedan vid datorn för att fortsätta mitt påbörjade städningsprojekt på min hårddisk (ett ständigt pågående arbete). Skrev dessutom ut en adventsinbjudan till gårdens medlemmar och lockade med glögg, kaffe mm (det visade sig sedan att jag skrivit fel, men det är en annan historia). Upptäckte att tiden rusat iväg och störtade upp för det var tid för min sedvanliga målarträff kl 13 på ABF-lokalen, sista dagen för terminen.

Kom på att jag glömt min dagliga hjärtmedicin och naturligtvis var medicinasken tom eftersom det är måndag. Bedömde att jag ändå hade tid att fylla på veckodosen i asken innan jag skulle iväg till målningen. Och plockade alltså fram mina medicinburkar. Varvid jag hittade ett meddelande i lådan där det kort och gott stod att jag skulle infinna mig kl 13.30 den 7 december på hjärtkliniken i Falun för min årliga kontroll. Det hade jag totalt glömt. Det var nogsamt antecknat i min fickkalender men det var ju ny vecka och jag hade inte vänt blad (har inte förstått det där med kalender i mobilen). Målningen kunde jag glömma.

Men nu var goda råd dyra. Det tar 45 minuter med bil från Rättvik till Falun och så behöver jag lite tid för parkering mm. Men det borde gå, bedömde jag.

Efter EKG-undersökning och blodtryckskontroll var det tid att träffa min favoritläkare Stefan Berglund för genomgång. Jag startade tufft. Meddelade att jag mådde så bra att jag ville diskutera sänkning, ev utsättning av medicinerna. Mina värden var bra, så varför inte? Men han pratade omkull mig, vilket iofs inte var så svårt (med den härliga rufsfrisyren och det varma leendet). Så jag fick återvända hem med förlängt recept. När vi tog adjö sa jag att vid nästa kontroll skulle jag vara ännu bättre varvid han sa: "Kan det bli bättre?" Jag gick därifrån med lätta steg, tyckte att jag inte kunde ha fått en bättre avskedshälsning.

Hoppas resten av kvällen blir lika lyckad.

4 kommentarer:

Sara sa...

Oj vilken tur att du hittade meddelandet om årskontrollen!!! Härlig avskedshälsning, och jag hoppas att resten av dagen fortsatte vara lika trevlig :o)

Anonym sa...

En av grannarna ringde - i annat ärende, sa, BM har åkt till Falun! Nähä, har nyss träffat henne, det är måleriet hon ska till, HÄPP!! Ska köpa dig en griffeltavla i julklapp.

Anonym sa...

Har du också en favorit läkare

Brittis sa...

Ja, i vår familj gäller snabba ryck och stor flexibilitet. Tvära kast och glömda åtaganden. Stor acceptans till sakernas tillstånd krävs - inte minst från vänner och grannar! :-)