fredag, maj 06, 2011

Dyra ögon

I går opererades äntligen mitt vänstra, "friska" öga för gråstarr. Jag åkte med 06.30-bussen och var hemma igen kl 11.30. (Tänk så bra att man gratis kan åka buss fram till lasarettet genom att visa upp kallelsen. På hemvägen visar man upp kallelsen samt kvittot på besöket.)

Operationen gick fort och bra men sedan blev det blev en ganska jobbig dag. Med det nyopererade ögat såg jag nästan ingenting, allt var grumligt. Det högra ögat som opererades för en månad sedan fungerar dåligt med hoppande, flimrande dubbelbild. Sedan tidigare är det förlamat så att jag bara kan röra det från mitten och åt vänster. Det medför att jag inte ser något åt höger överhuvudtaget just nu. Jag kan konstatera att jag inte bör vara ute i trafiken förrän mitt nyopererade öga fungerar bättre. Somnade som en stock när jag kom hem.

Idag kan jag se något bättre men det nyopererade ögat ger fortfarande en något disig bild. Runt nästan varje föremål ser jag en gloria och en svag spegling men det förväntar jag mig ska försvinna inom kort. Nu på morgonen har jag provat igenom alla mina glasögon (de är många) och konstaterar att det enda par som fungerar något så när är ett par som jag köpte i Thailand för 4 år sedan i en enkel gatubutik. Tre par glasögon (långt avstånd, dator, läsning) som jag köpte hos en stor optikerkedja för 1 år sedan kostade mig mig 7500 kr och är totalt värdelösa nu. Inte heller fungerar billiga läsglasögon.

Jag skulle tro att jag kommer att behöva glasögon för nära arbete t ex vid diskbänken samt vid datorn och vid läsning. Eftersom jag inte kan använda progressiva glasögon pga ögonförlamningen så behöver jag troligen 3 par glasögon även i fortsättningen. Det blir antagligen dyrt. En fördel är väl att jag kan använda de bågar jag fick vid sista optikerbesöket.

Inga kommentarer: