torsdag, maj 12, 2011

En dag i eldens tecken.

Här i Leksandstrakten, såväl som på många andra orter, råder extrem eldfara och därmed eldningsförbud. Här i vår sommarstuga ligger flera stora högar ris efter höstens, vinterns och vårens röjning bland buskagen. Ändå har jag kört 3 stora lass till tippen med dom längsta risen. Dom kvarvarande högarna stör mig!!

I natt regnade det så jag bedömde att nu skulle det kunna gå att elda i vår gamla välanvända eldgrop (brännässlorna fick stryka på foten med det fick det vara värt) Så jag fick bråttom ut och starta elden. Det var torrt ris varvat med granris som brinner bra. Jag ville elda försiktigt eftersom det, trots regnet, är torrt i markerna. Inga höga lågor, minsann. Dessutom kopplade jag ihop ett par vattenslangar så jag fick ca 50 meter, kopplade allt till kökskranen och lät vattnet rinna så att jag kunde hålla omgivningen våt. Vilken lycka att vi inte har kommunalt vatten! Då hade det blivit dyrt! Nu har jag kanske t o m spolat ur allt järn ur vattenådern, hoppas kan man ju.

Eldningen startade kl 9 i morse och kl 14 tyckte jag att nu fick det vara nog. Precis när jag krafsat ihop resterna och gjort snyggt kom regnet! Och vilket regn, se´n! Det vräkte ner. Jag sände en tacksam tanke till mina skyddsänglar - jag behöver många - som effektivt kylde ner glödhärden.

Priset för mina ansträngnngar att minska på rishögarna blev en släng av migrän. Hoppas att inte mitt nyopererade öga tagit skada. Det är ju bara 10 dagar sedan jag låg under kniven. Men jag lyfte ju inte tungt så det är nog lugnt.

Jag har tyvärr inga bilder av eldningen men på ett inlägg i höstas finns en bild som visar läget.. Får se om jag hittar inlägget så kan jag hänvisa dit om ni vill se hur det ser ut. Hittade inlägget: 7 nov. 2010

Inga kommentarer: