fredag, maj 13, 2011

Risbränning i stugan

Blogger har visst haft allvarliga problem. Det resulterade i att gårdagens inlägg inte publicerats. Finns inte i "Utkast" heller. Så jag får börja från början.

Det råder ju skarpt eldningsförbud pga den långvariga torkan och det vackra vädret som varit. Men i går natt regnade det så jag fick bråttom ut för att bränna ris i en gammal eldningsgrop vi har nere vid sjön medan det var vått i markerna. Två stora högar brände jag. I 6 timmar släpade jag ris och gissa om jag var mör i kroppen! Jag kopplade ihop två vattenslangar till ca 50 m, lät vattnet rinna hela tiden och spolade då och då runt om eldhärden. Vilken tur att vi har egen brunn! Annars hade det blivit dyrt! Precis som jag blivit klar öppnade sig himlen och regnet forsade ner. Sedan åskade och regnade det hela kvällen och natten. Mina skyddsänglar - och jag behöver många - såg till att regnet kom alldeles lägligt.

I morse var det uppehåll så då beslöt jag att bränna de två återstående högarna. Trots det myckna regnandet så var askhögen fortfarande het efter gårdagens eldning och det glödde under ytan. Det är inte utan att jag insåg vikten av skyddsandarnas arbete. Det blev 4 timmars släpande idag men nu är det klart. Skönt! Hoppas det blir regn i natt också. Annars blir det till att gå brandvakt.

Jag har tagit några fina bilder av det hela men väntar med att publicera dom tills jag lagt in dom i Ångmaskinen (min gamla fasta dator hemma i Rättvik). Har inte riktigt fått rätsida på den här laptopen ännu. Men så har jag ju bara haft den ca 1 år.  ;o)

Anm.: Gårdagens inlägg finns plötsligt publicerat! Den var inte där när jag startade det här inlägget. Jag skyller på Blogger.

1 kommentar:

Sara sa...

Det var ju väldigt lägligt att regnet kom precis efter :o) Som på beställning!!

Blogger har varit jättekonsigt i några dagar. Inlägg raderades - och kom tillbaka - dock utan kommentarer...