tisdag, februari 27, 2007

Behov av löneskillnader?

I ett TV-inslag togs upp de stora löneskillnader som nu föreligger. "Vanligt folk" har fått en löneökning om 6% under 2003 - 2006 medan direktörer fått en löneökning på 53% i vissa flall ända upp till 83%.

Jag har funderat mycket över varför dessa "direktörer" behöver så mycket pengar. De kan ju inte göra av med alla dessa miljoner.

Jag tror, att det ligger till så här: Vi måste alla ha något att vara stolta över. De här kritstrecksrandiga, gråklädda männen har ingenting annat att pråla med än sina pengar. Ju mer pengar, desto mer viktiga är dom. I sina egna men också i andras ögon.

Men jag har ett förslag: Ge dom adelstitlar att slåss om! Inför fler ordnar, band och annat tingeltangel. Gärna också färger som bevis på deras viktighet. Gult för högsta rangen, blått för 2:a , rött för 3;e osv. Eller vilken ordning dom vill. Låt dom välja själva! Återupprätta anseendet på sammet. Det har sådan lyster. Vapensköldar ska dom naturligtvis ha. Många överdådiga sammankomster kan skapas när sköldarnas legitimitet skall fastställas. Riksdagshuset ska dom förståss använda för sina representationsmiddagar. Det impar på utländska gäster.

Om man inför detta som bevis för personers viktighet så försvinner (i alla fall delvis) behovet av övermåttan mycket pengar. Och det blir lite över till oss andra.

Men understå er inte att röra knätofs och midsommarfirande runt Siljan! Ni har ju redan tagit dalahästen.

4 kommentarer:

Jag sa...

Nja jag tror nog att en adelstitel skulle i deras ögon berättiga till ännu mer pengar, kanske snor de all mark också och då får vi vanliga dödliga arrendera av dom. Statare igen!

Brittis sa...

Det tror jag inte. De har fullt upp med att putsa sina ordnar och hinner inte med affärslivets intigerande.

Brittis sa...

... intrigerande..., menade jag

Brittis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.