söndag, februari 25, 2007

Tvättkrångel

För några dagar sedan meddelade Christer att tvättmaskinen gått sönder. Lampan lyste rött över öppningsknappen när maskinen startades. Han menade att luckans låsanordning hade gått sönder.

"Jaha, då får vi väl ringa efter en montör då, som får titta på maskinen och laga den ", sade jag.
"Det går inte. Det är ingen idé. Maskinen är gammal och är förresten C-märkt, dvs den är en energislukare". (Han visste exakt var han skulle sätta in stöten).

Jag krävde att vi i alla fall skulle undersöka möjligheterna till reparation. Så det blev till att försöka hitta en reparatör. (hitta.se har blivit riktigt dåligt. eniro.se är bättre). Reparatören hörde inte av sig trots tre desperata anrop på mobilnumret. Sökning på grannkommunerna gav heller inget napp. Så jag fick ge mig. Långa framkörningsavgifter, undersökning, reparation mm skulle kosta massor och kanske ändå inte avhjälpa felet. Själva kunde vi inte ta med oss maskinen till en verkstad. Den är tung och vi har en tvär, vinklad trappa i lägenheten. Jag var upprörd. Tänk, att man ska vara tvungen att köpa en ny maskin bara för ett ynka fel på låset!!! DET är energislöseri, om något! Men vi beställde i alla fall en ny maskin från ortens leverantör av vitvaror! På tisdag skulle den ev kunna levereras.

Under tiden behövde vi tvätta ett par saker så jag travade ner till Ulla, som har en exakt likadan maskin. Stoppade in tvätten och startade. DÅ LYSTE DEN RÖDA LAMPAN ÖVER LUCKÖPPNINGSKNAPPEN!!
"Men", stammade jag. "Den lyser ju!"
"Javisst", blev svaret. "Det ska den när maskinen startar. Den slocknar när tvätten är klar"

Så just nu pågår en tvätt nere hos Ulla samt en tvätt i vår egen "trasiga" maskin. Än så länge går maskinen som en klocka.

Kollade nyss. Tvätten är klar och förmodligen nere hos grannen också. Men det blir i alla fall inte jag som får ringa Elon och avbeställa den nya tvättmaskinen!

Måndag: Vem tror ni fick ringa och avbeställa nya tvättmaskinen? Jo, naturligtvis jag. C. hade ett ärende att uträtta. Och naturligtvis ringde reparatören i morse och ville komma och reparera maskinen.

3 kommentarer:

M sa...

Ha ha ha! ;o)

Jag sa...

haha jag också! Hur det kan bli, men tur i alla fall att reparatörer är ett så långsamt släkte!

Anonym sa...

Så det kan bli :).
Tack för rolig läsning.

Annica