lördag, februari 10, 2007

Martinus kosmologi. Sjön Molnbyggen

Idag har jag varit på ett heldagsseminarium: "Vår inre förvandling". Ett ämne som verkligen engagerar.

Solsökehem i Sunnansjö, samtidigt ett vanligt hem och en kursgård som drivs av Solveig Langkilde och Sören Grind är en guldgruva för den som är intresserad av Martinus kosmologi. Vi var ett 20-tal personer från olika platser i Dalarna hade mött upp för att fördjupa oss i dagens tema.

För den som inte vet - Martinus kosmologi = andlig vetenskap. Den danske filosofen Martinus (han dog 1981) menade att människan nått ett stadium där vi blivit så pass intelligenta att vi inte nöjer oss med att bara höra att "så här är det" utan att vi nått så långt i vår utveckling och intelligens att vi behöver en logisk förklaring på livsmysteriet. Kosmologin tecknar en världsbild som bygger på kristen grund men kyrkan har i vissa fall lite svårt att förlika sig med våra åsikter.

En av hörnstenarna i kosmologin är att reinkarnationen är ett faktum. Vi utvecklas från liv till liv, sakta men säkert. Ungefär som vi gör under vårt jordeliv (ni vet, det där med "såsom i det lilla så ock i det stora").

Vår inre förvandling är alltså något som pågår för fullt i vårt inre, vare sig vi vill eller inte. Men vi kan ju hjälpa det på traven om vi vill, genom att medvetandegöra utvecklingsförloppet.

Själv har jag studerat kosmologin under mer än 20 år och funnit mina bästa vänner bland andra intresserade. Vi har alltid så intressanta och roliga diskussioner när vi träffas. Dagens seminarium var som vanligt intensivt, så jag är rejält trött.

Jag behöver krypa i säng för i morgon fm ska jag sammanträffa med Molnbyggens Stugägarförening för att diskutera det förlikningsförslag som Leksands kommun framlagt angående förgiftningen av sjön Molnbyggen. Så God Natt.

Inga kommentarer: