måndag, februari 12, 2007

Molnbyggen och myten

I går fick jag mig berättat att det varit ett inslag i radion om förgiftningen av sjön Molnbyggen.

Bl a talades det om K Leanders rapport som skulle visa att det är naturliga orsaker som orsakar att fisken i sjön i stor utsträckning saknar normal könsutveckling. Jag tycker att det är synd att Leanders uttalanden får stå oemotsagda. Kommuninnevånarna blir på så sätt förda bakom ljuset.

Vi boende runt sjön menar att skadorna på fisken beror på utsläpp av lakvatten från den närbelägna soptippen. Som nog de flesta vet, har vi som bor runt sjön stämt Leksands kommun. Målet har varit uppe i Miljödomstolen och dom har avkunnats.

Jag vill här dra ut några rader ur domslutet:

"Miljödomstolen gör följande bedömning.

..... kan fiskskadorna inte bero på naturliga orsaker och Kjell Leanders m fl utredning där det påstås naturliga orsaker håller inte vetenskaplig klass. Bl a har den i utredningen inte ett korrekt urval av fiskar gjorts för undersökningen.

..... uppgifter vid huvudförhandlingen talar enligt miljödomstolens mening med sådan styrka för att det är ett miljögift i lakvattnet som är orsaken att, även med beaktande av Kjell Leanders m fl utredningar, det föreligger övervägande sannolikhet för orsakssammanhang mellan lakvattenutsläpp och fiskskadorna."

Stugägarna har fått rätt och jag vill att det ska framgå för ortsborna att Leanders utspel saknar relevans. Ortsborna måste få veta att experter är ense om att det verkligen är ett miljögift från tippen som orsakat fiskskadorna.

Egentligen skulle jag vilja göra en insändare i ortspressen om detta, men jag tvekar. Det känns inte bra att än en gång känslorna sätts i svallning hos folk. Kanske det är läge när ärendet har avslutats till fullo.

3 kommentarer:

Kiara Och Kovu sa...

NEj på dom mamma. Skriv en insändare till tidningarn. Inte bara en.

Brittis sa...

Tack för uppmuntran. Ska tänka på saken.

Anonym sa...

Tjena mormor!