lördag, augusti 23, 2008

Den lösa tanden och 2-cyanoakrylat versus Karlsons Klister

I går tappade jag en tand (+/-2-läge om jag hajat tandläkarspråket rätt). (se tidigare inlägg). Eftersom jag inte hade någon tandläkare i sikte under de närmaste dagarna så limmade jag fast tanden med 2-cyanoakrylat, s k superlim. Men som alla förstår så hade jag problem med rengöringen av brottytan, särskilt i överkäken så jag var lite osäker på resultatet.

Som väntat har inte limmet tagit helt. Tanden känns lite lös så den kanske har fäst bara på en liten del av ytan. Helt klart väntar ett tandläkarbesök efter helgen. Och jag måste vara mycket försiktig med vad jag äter.

Tydligen har min kommentar i förra inlägget om Karlsons Klister vållat somliga huvudbry. KK:s limegenskaper bygger på nitrocellulosa som har utomordentliga limegenskaper, men torktiden är betydligt längre än cyanoakrylatprodukterna och det hade jag inte lust att vänta på.

Av en pensionär fick jag höra, att han någon gång i ungdomen bet sönder en kindtand men limmade fast biten med KK. Och det har hållit hela tiden och håller än. En gammal dam berättade att hon bet av en framtand, limmade fast den med KK och när hon sedan gick till tandläkaren så skrattade han åt henne, tog en tång och skulle ta bort biten för att göra en "riktig" lagning varav "lagningen" höll men tanden släppte i roten! Så skratta inte åt gamla, hederliga Karlsons Klister. Det håller än!
Dessutom har KK ord om sig att ta död på fotvårtor. Men behandlingen måste upprepas flera gånger. Jag är inte så säker på att kära U skötte den saken så ihärdigt *ler*.

Fortsättning följer.

Förresten. Beträffande råd om hur man ska komma loss om man råkat få en liten klick 2-cyanoakrylatlim på t ex fingret och fastnat på något som t ex en tallrik (som jag gjort) så bry er inte om alla krångliga råd som står på förpackningen. Slå sönder tallriken runt limstället (om den inte är alltför dyrbar) och lev tillsammans med resterna av tallriken ca 6-7 timmar. Se´n lossnar det av sig självt. Återfettningen av huden får limmet att släppa. Jag har själv provat!

Inga kommentarer: