lördag, september 06, 2008

En trevlig dag, i stort sett.

Vaknade med världens huvudvärk i morse. Jag hade sovit dåligt och setat uppe och läst någon timme varefter jag gick till sängs igen kl 05.30, och somnade. C, som inte visste att jag sovit dåligt försökte försiktigt väcka mig. Tyvärr skedde det när jag sov som djupast, vilket resulterade i en förfärlig huvudvärk. Jag var inte på världens bästa humör när jag klev upp, kan jag säga.

Men resten av dagen blev trevlig. Jag tog bilen och åkte till Borlänge och strövade runt på Kupolen. Det stället gillar jag! Jag gillar tempot, trängseln och allt som finns att titta på. Jag köpte en dörrmatta och en målarduk på Rusta. En bra (och dyr!) passare samt lång linjal och en större gradskiva att använda vid mandalamålningen. Det hittade jag på Bokus i Kupolen.

En fika (kaffe, knäckflarn, en SaraBernhard-kaka) hann jag också med innan det var dags att infinna mig till mitt egentliga Borlängemål, ett kosmologiföredrag av Lasse Malmgren över ämnet "Att skapa lycka". Han är en medryckande föredragshållare och han fick verkligen till det bra på slutet.

Hör här: Kvoten mellan "Förverkligade önskningar" och "Önskningar" skall helst vara "1", dvs då är man lycklig till 100%. Om t ex antalet "Förverkligade önskningar" är "2" och antalet "Önskningar" är "10" så blir ju den upplevda lyckan alltså bara "0,2", dvs 20%.
Slutsats: Det är bäst att ha så få "Önskningar" som möjligt. Förnöjsamhet med andra ord. (Synd att man inte kan få in smailies här i bloggen, är det nån som vet hur man gör?)

Kvällen kröntes sedan med ett inspelat avsnitt av den härliga serien, Saltön samt en liten stund framför datorn. Inte helt fel. Förnöjsamhet, alltså.

Inga kommentarer: