tisdag, september 23, 2008

Melaminskandalen. Fö en slappardag

Idag har inte mycket blivit uträttat. Jag har varit ganska trött. Jag satt nämligen uppe vid datorn till kl 02 i natt. Ville lära mig allt om melamin. Vilken soppa och tragedi med mjölkersättningsskandalen i Kina. Undrar just hur mycket Arla visste om affären. Arla ägde 49% i mejeriföretaget och måste haft stor insyn i hanteringen och bokföringen. Och inköp av så stora mängder melamin som det rört sig om måste ha gett avtryck i bokföringen. Melamin är förbjudet att blanda i mat i USA och Kina, enligt en faktaruta jag läst. Men hur är det i övriga världen? Svagt finns det i mitt huvud att jag ska ha läst att en viss mängd är tillåten i maten. Vad nu en plastråvara har i maten att göra? Men tillåter man margarin, så . . . Nån som vet?

På förmiddagen kom dottern och hälsade på. Jättetrevligt. Vi träffas alldeles för sällan, tycker jag. (Och ännu mer sällan träffar vi sonen med familj, tyvärr. Bor för långt bort).
Flera timmar tillbringades i våra bekväma solstolar vid entrén, lapande sol tillsammans med dotter o grannar.
Kvällen ägnades åt syjuntan. Snart är min fönsterlöpare färdig.

Inga kommentarer: