tisdag, maj 18, 2010

Försenad kaffestund

I förra inlägget kl 11 skrev jag att jag skulle sätta mig med en kopp kaffe och tidningen Kosmos ute på altanen efter väl förrättat värv med att släpa ris.

Men därav blev intet. Min käre make talade om att "förra gången jag var härute såg jag att dörren till frysen stod på glänt och det var fullt av frost så jag stängde dörren".

Gissa vem som gick i taket! Mycket riktigt. Frysen var full av frost. Så det var bara att glömma kaffestunden på altanen och ta itu med eländet. Vi lyckades dra ut lådorna och kunde rädda en stor del av det frysta. (Jag undrar vad elräkningen kommer att hamna på - det här kan ha pågått i minst ett par månader). Som tur är har vi en stor kylväska där vi kunde stoppa ner det som kunde räddas. Och så var det bara att starta avfrostningen med hjälp av hett vatten i kastruller som fick stå och tina frosten som låg i tjocka lager överallt i frysen. Tyvärr har jag ingen hårfön här. Nu hade det varit bra att ha.

Jag har nu diskat ren lådorna, all isen är borta, nu står lådorna ute i solen på tork och den sista fukten dunstar så sakteliga ut ur den öppna frysdörren. De tätt packade varorna i kylväskan kan jag snart lägga tillbaka i den skinande, rena frysen. "Inget ont som inte har något gott med sig".

Rejält försenad ( kl är nu 13.20) ska jag nu sätta mig på altanen med mitt kaffe och tidningen.

1 kommentar:

Jag sa...

Sicket skitjobb! Frysen alltså. Men bra att du rensar rören. Ha det gott där ute.