tisdag, maj 18, 2010

Släpa ris i stugan är rena hälsokuren

Nu är det tisdag fm och vi är ute i stugan, solen vräker ner och jag har varit ute tidigt och släpat ris från höstens trädfällningar. "Det som göms i snö kommer upp i tö," ni vet.

Men det är inte bara ris som tas om hand. Allt slem som samlats i lungorna under min overksamma vinter verkar vilja städas bort också. En del kommer förmodligen pga av min förkylning. Men inte allt. Jag jobbade mig rejält svettig och lite andfådd. Mer behövdes inte för att starta utrensningen. Ett tips, bara.

Nu ska jag njuta av det vackra vädret på altanen med en kopp kaffe och månadstidningen Kosmos, som nyss kommit. Till kvällen när det blir svalare ska jag ta en ny runda bland riset.  Lungorna kommer att vara rena och mjuka som en nytvättad barnrumpa när jag är färdig med riset.

Inga kommentarer: