tisdag, maj 04, 2010

Nu vet jag vad det är att vara sjösjuk. Man vill bara dö.

Jaha, det blev akuten i alla fall. Illamåendet, yrseln, huvudvärken blev så svår att sjukvårdsupplysningen rekommenderade besök på akuten eftersom symtomen kunde tyda på en propp också. De tog en massa blodprover, jag fick genomgå datortomografi och ultraljud av venerna i halsen och jag fick övernatta på AVA. Jag kräktes ner golvet både på AVA och Öron/Näsa/Hals-avdelningen.

För att göra en lång historia kort så blev resultatet att jag var ett skolexempel på en kraftig attack av lägesyrsel, eller s k kristallsjuka.

Nu har jag i alla fall lärt mig den hårda vägen att om man blir sjösjuk någon gång då ligger det nära till hands att be om att få somna in.

S k kristallsjuka kan avhjälpas på Öron/Näsa/Hals-mottagning. Där utsätts man för besvären i sina mest extrema lägen och hålls fast så tills anfallet går över. Då ska kristallerna som flyter runt i vätskan och orsakar yrseln i bästa fall tvingas ut ur båggångarna. Nu följer ett ganska intensivt träningsprogram där jag minst 2 ggr per dag själv ska utsätta kroppen för de rörelser som orsakat yrseln. Det blir nog tufft. Sjukgymnast kopplas också in om det behövs.

Just nu känner jag mig som jag gått genom en stenkross. Trött, yr och ont i kroppen. Men säg inget ont om sjukvården - i alla fall inte om sjukvården i Falun.

3 kommentarer:

Sara sa...

Men usch vad jobbigt det lät. Jag hoppas att du kurerar dig snabbt. Kan tänka mig att träningsprogrammet är riktigt tufft med tanke på att du ska utsätta dig för det som orsakar yrseln. Håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande!!!

Anonym sa...

Hej syrran. Stackars dig. Men du har ju vanan inne sen du festade på whiskey hemma hos oss i Utby. Men nu var ju det länge sen o preskiberat.

Anonym sa...

Det var inte hälften så jobbigt som det här.
/Syrran