fredag, maj 28, 2010

Kan ingen lära gubbarna i TV att prata ordentligt?

Jag lyssnade på 18-nyheterna i TV1 nyligen och blev beklämd och faktiskt också arg.
Ulf Hambraeus, som läste ekonominyheterna, gjorde ett erbarmligt dåligt jobb. Om det bara vore någon enstaka gång, men det sker ju vid varje uppläsning! Han verkar totalt oengagerad, sväljer stavelserna i slutet av meningen och har en mycket ojämn röststyrka.  Jag tycker att han behandlar sina tittare nonchalant. Han borde kunna göra ett bättre jobb. Sätt honom  på kurs, åtminstone.

Nu är det inte bara han som läser dåligt. Åtskilliga uppläsare och programledare borde gå igenom sitt uttal med en logoped. Att intervjuoffer inte pratar ordentligt är förståeligt men de som ska kallas professionella kan man fordra mer av.

3 kommentarer:

Jag sa...

...och damen har ätit taggtråd, ser jag?!

Brittis sa...

Nej då. Eftersom jag har en liten hörselskada och märker hur mycket ett dåligt uttal försämrar möjligheten att följa med i vad som sägs, så gör jag mig till talesperson för alla 100000-tals personer som hör lite dåligt. Man kan faktiskt begära att de som arbetar vid TV/Radio och ska synas/höras också ska behärska konsten att tala ordentligt. Dom har betalt för det!

Taltrasten sa...

Även jag har retat mig ett flertal gånger på denne man. Håller fullständigt med Dig i alla påståenden!!!