söndag, november 14, 2010

Hårdhänt uppvaknande till verkligheten

För första gången håller jag en Anne Holt-deckare i min hand, "1222 över havet". Krampaktigt. Jag har heller aldrig sett någon av de filmer som visats. Så det är en helt ny bekantskap. Och vädret är helt enkelt perfekt för en sådan bok.

Annorlunda, förvirrande och dramatisk. Hör här: "... där utanför med en snö så djup att det inte fanns någon levande som kunde berätta om något liknande" och "... under ett ofattbart antal hexagonala iskristaller, torra och nästan viktlösa i den bitande kölden ... under allt detta fanns människor, små som kryp som ännu inte riktigt vågade tro att det hela var över ..."

Jag levde mig in i skildringen, var en fånge därute i den bitande kylan tillsammans med en mördare och fem döda människor, när CG:s röst hördes från den andra sköna fåtöljen bredvid mig: "Nog skulle det väl vara gott med en kopp kaffe och en macka?" Snacka om att vakna upp i en annan värld!

Om en stund ska vi iväg till "Rättviks Bowling och Krog" och äta Fars-Dags.middag.

3 kommentarer:

Sara sa...

Hoppas att ni fick en trevlig Fars-dag-middag. Har läst några Anne Holt tidigare och de har varit mycket bra.

Taltrasten sa...

Jag har fått boken också, men ska nog spara den till jul o. nyårshelgen.

Brittis sa...

Så du vill inte att jag ska berätta slutet, då?