måndag, november 01, 2010

Kvinnliga resp. manliga deckarförfattare

I går kopplade jag av med en deckare som jag köpt för 8 kr på Erikshjälpen. Det var en deckare, Predikanten, av Camilla Läckberg.

Oj, vad jag gillar våra svenska kvinnliga deckarförfattare! Till skillnad från sina manliga kolleger lägger de stor vikt vid skildringen av människors psyken och beteenden.

De flesta manliga deckarförfattare frossar i våld och blod, vilda polisjakter och mycket skjuta. Ni kan slänga er i väggen, pojkar! Ni är distanserade med hästlängder.

3 kommentarer:

Sara sa...

Trevligt med en bra bok. Camilla Läckberg har jag alltid gillat. En av mina svenska favoriter.

Jag sa...

ja, den är bra - ska jag berätta slutet för dig? :-)

Brittis sa...

Vilken sadist du är syrran. Men nu är du ute i ogjort väder - jag vet redan slutet.