lördag, november 06, 2010

Släpat ris

I föregående inlägg berättade jag om min tidiga uppstigning med efterföljande besvikelse över utebliven morgontidning. Jag blev så besviken att jag betedde mig precis som en hund - jag började gäspa. Vilket ledde till att jag lade mig igen och vaknade inte förrän kl 11.45.

Solen formligen flödade ner över omgivningen och jag ville genast ut till stugan och bära ris (vi har nyss fått hjälp med röjning av björk och gran på tomten). Min käre make - som numera behöver hjälp av rullator) ville inte följa med så jag åkte ut själv.

Nu sitter jag här i stugan. Jag har släpat ner till sjön minst 30% av resterna efter en stor gran. Där ligger redan en stor hög ris från tidigare. Jag försökte få eld på högen men misslyckades. Så nu har jag lagt torr ved i en plåtform, hällt på  bensin och så får det ligga och dra över natten. I morgon ska jag lägga mer ved runt omkring på plåten och puffa in fatet i högen med ris. Jag har funderat ut att om jag skapar lite glöd ytterst på en lång pinne och sticker in i högen så ska det kunna gå att på ett säkert sätt få eld på rishögen.

Inga kommentarer: