fredag, mars 11, 2011

En tsunami - Moder Jord ruskar på sig.

När jag vaknade idag nåddes jag av nyheten om en kraftig jordbävning utanför Japans kust med en tsunami som följd. Just nu sköljer vågen in över Japan och drar med sig allt i sin väg. Om några timmar når vågen USA:s västkust men bör då lyckligtvis vara försvagad. Innan dess har den dragit förbi Hawaii. Hoppas människorna blivit varnade och hinner dra sig upp till högre höjder.

Det har varit många olika katastrofer på sista tiden. Stormar, jordbävningar, vulkanutbrott, kyla / värme, torka / regn. Även bland människorna är oron stor. Jag är inte alls förvånad över resningen bland människorna i Nordafrika. Som jag ser det, är det Moder Jord med alla dess livsformer som ruskar på sig.

Men jag följer rådet som den danske filosofen Martinus (1890-1981) gav inför de kommande oroligheterna: "Det gäller att hålla sig på rätt köl". Så jag går och kokar en kopp kaffe och tillsammans med CG äter upp resterna från den sista tårtan från mitt utdragna 70-årsfirande.

Inga kommentarer: