lördag, mars 05, 2011

Misslyckande (fiasko, malsukceso)!

Idag misslyckades jag igen! Jag steg upp som beräknat, satte på kaffet, hämtade morgontidningen, bredde knäckemackor med ost och satte mig tillrätta i favvofåtöljen. Läste tidningen, åt min frukost och beredde mig på att ta itu med esperantostudierna (för träning av framför allt hjärncellerna). Men naturligtvis trillade jag dit på att sudokun såg lätt ut!

Så nu sitter jag här med skamset hängande huvud och skriver av mig på bloggen. Jag ska bara publicera det här inlägget och sedan kopplar jag upp mig på http://sv.lernu.net/

2 kommentarer:

inga johanson sa...

Ett tips, när du löser sudoku, träna räkneorden på esperanto.
Det finns flera övningar: upprepa räkneordet för den siffra som saknas i en ruta - mankas la trio en la unua kadro - trean saknas i första rutan.
Ne eblas la duo tie, - tvåan passar inte där.
När allt är klart kan man läsa upp lösningen på olika sätt: siffrorna en och en, eller två och två som tiotal eller tre och tre som hundratal
347 - tricent kvardek sep

ett annat tips, när du går i långa trappor, räkna stegen på esperanto - så har jag lärt mig att räkna på finska och holländska.

Brittis sa...

Jag har gjort så. Skrivit upp orden för 1 - 10 samt 100 och 1000. Sedan har jag tränat på olika tal.
Lappen har jag i fickan och mumlar för mig själv när jag t ex går, diskar, bäddar o dy. Jag har små lappar i fickorna för andra glosor också.
Och så löser jag vitsen som varje dag förnyas på Lernu.net