måndag, oktober 01, 2007

Har TCM (traditionell kinesisk medicin) däckat mig?

Tack för alla gulliga, trevliga tips om hur mitt humör ska bli bättre. Det värmer, ska ni veta.

Tyvärr har det inte hjälpt så mycket. Jag har huvudvärk, är mycket yr och det brusar som sockerdricka i kroppen. Yrseln förvärras så fort jag utsätts för minsta ansträngning och stress. Troligen är det här en rekyl på en lång tids misshushållning med mina krafter.

Lena, akupunktören har tidigare berättat för mig hur kinesisk medicin (TCM) ser på samarbetet av olika krafter i kroppen. Jag har i ett tidigare inlägg snuddat vid resonemanget och jag finner det mycket intressant och troligt.

Lena, du får rätta mig om jag fattat det hela fel, men så här har jag uppfattat det hela: I kroppen är det njurarna som står för energiförsörjningen (inte enbart njurarna som organ, utan hela det system som njurarna står för). Njurarna står för det energilager som jag har med mig genom livet. Om jag tullar för mycket på detta lager så kommer - om inte förr - så när jag blir äldre, sjukdomar eller någon form av svaghet att uppstå. Jag kan nämna, att vid mitt första besök hos Lena så nämnde hon, att mitt energilager inte var i ordning vilket också visades av att min tunga var starkt fårad. Och då hade jag ändå inte nämnt någonting om att jag var trött.

Levern (dvs leverns system) styr mig för mycket och får mig att ta ut mer av min energitillgång än jag egentligen borde. Jag vet, att jag har en mycket stark vilja och många gånger tvingar kroppen (och min omgivning) till mer än jag borde. Mina arbetskamrater kan intyga att jag hade en liten lapp på min tavla ovanför skrivbordet där det stod: "Man kan elda med snö bara man ger sig fan på det". Klippt ur FaluKuriren för många år sedan. Så urbota dumt!

Så det är kanske Lenas fel att jag klappat igenom *ler*. Hon stack nålar både här och där för att stärka njurens system och dämpa leverns (förutom nålarna mot kaffebröds-/sötsaksbehovet, som f ö fungerar alldeles utmärkt). Kanske är det så, att min lever nu inte är så "högröstad", utan lagt sig till ro så att njurarna får tid att bygga upp ett bättre energilager.

I så fall, mina vänner och läsare, kanske jag snart kommer tillbaka igen, en aning mindre livlig och pådrivande (ingen skulle bli gladare än C) men ändå fylld med energi.

Inga kommentarer: