tisdag, januari 06, 2009

Trettonhelgen är tillända.

Jaha, så är helgerna slut. En händelserik jul/nyår/trettonhelg.
Julen gick i akuta sjukdomars tecken. Nyår i glada vänners lag. Trettonhelgen i de många händelsernas tecken.
På trettondagsafton kom lillebror med familj på besök. Bror frågade per mail om det gick bra med 5+2 personer. "Naturligtvis", svarade jag (vi har faktiskt stolar för 11 pers, så det är lugnt). Som vanligt livliga, opretantiösa samtal. Härligt, så´nt vill jag ha mer av. Jag lyckades också hindra lillebror att ge sig på min dator. Han brukar stöka om där en hel del när han får chansen och jag mår inte bra när jag inte kan vara med och övervaka och lära av ingreppen.

På kvällen höll jag på att få tuppjuck. C hade öppnat ett mail, klickat på en bild och upp kom massor av porrbilder uppblandat med bilder bl a från vårt julfirande i stugan. Jag höll på att få spader.Virrrrrusssss!!!!!! Bl a bilder som ligger som en slideshow på min blogg. Gissa om dom avlägsnades snabbt från bloggen! Jag såg framför mig en virusattack i hela min blogg inklusive hela mitt Picasa webbalbum. Som massor av människor har tillgång till!!! Natten tillbringades framför datorn då jag körde igenom Nortons fullständiga systemsökning och därefter grannens dator varifrån mailet kommit. Inte skymten av något virus. "Fint" tänkte jag och trodde att saken var biff. Öppnade ett helt annat, nytt mail i min mailbox. Tror ni inte på f-n att där dök det upp en massa okända bilder där också!!
Jag kontaktade min ITguru, Ninna, i Ble. Hon tyckte att jag skulle ta bort Picasa eftersom jag nyligen installerat en uppgradering och det kunde slunkit med något oinbjudet. Så nu är jag utan det utmärkta bildbehandlingsprogrammet, Picasa. Bilderna är osorterade och nu måste jag lära mig Windows bildbehandlingsprogram. Och jag som knappt hittar det. Nu kommer det att bli smått om bilder på min blogg en tid framöver. Och i alla fall ingen slideshow.

Under dagen har det slunkit in lite kaffegäster, lika välkomna varje gång. Syster o svåger tittade in men de längtade hem till soffan - de hade varit på fest på natten.

C och jag beslöt att ta hem lite thaimat från Anna restaurangen. Tji. Det var stängt. Köpte fläskfilé på ICA och C snodde ihop en (som vanligt) superb svamp/filégratäng med yoghurtfräst babyspenat till. Senare på kvällen ostbricka med rödvin till den jätteroliga komedin "Rabalder i Ramlösa". En trevlig avslutning på kvällen. Och nu sitter jag här och försöker sammanfatta. C snarkar gott i sovrummet och jag funderar på att smyga till min en, eller möjligen två, Tobleronebitar som ligger i kylskåpet sedan familjeresan med Birka Paradise till Mariehamn.

Inga kommentarer: